Politieberichten Hollands Midden

Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 20 oktober 2000

Aanhouding jeugdige verdachten vernieling Nieuwkoop
De politie in Nieuwkoop heeft 9 jongens uit Nieuwkoop en Bodegraven tussen 11 en 15 jaar oip het bureau van politie uitgenodigd die verdacht worden van ernstige vernielingen aan de basisschool De Rietkraag in Nieuwkoop rond augustus 2000. Bij de school zijn onder andere zonneschermen kapotgesneden, ontluchtingskanalen vernield, lichtkoepels kapotgeslagen en regenpijpen kapotgetrapt. De totale schade wordt geraamd op f 20.000,-. (hersteld bericht... in de loop van 19 oktober zijn er nieuwe gegevens aangeleverd)

Verkeersongeval Rijnsburg
Donderdagochtend 19 oktober hebben twee 18-jarige bromfietssters beenletsel opgelopen bij een aanrijding op het fietspad langs de Noordwijkerweg. De bromfietsster uit Noordwijk reed tegen de rijrichting in op het fietspad aan de linkerkant van de weg, terwijl er daar ook rechts een fietspad ligt. Ze botste frontaal op een tegenligger, een bromfietsster uit Noordwijk. Beide meisjes zijn met de ambulance overgebracht nar het Diaconessenziekenhuis in Leiden.

Verkeersongevallen Katwijk
Donderdagmiddag 19 oktober heeft een 58-jarige fietsster uit Rijnsburg beenletsel opgelopen bij een aanrijding met een auto op de Rijnstraat. Een 25-jarige automobiliste uit Katwijk die achter de vrouw aan reed, zag te laat dat de Rijnsburgse remde en reed achterop haar fiets. De Rijnsburgse is overgebracht naar het Diaconessenziekenhuis in Leiden. Diezelfde middag was er ook een aanrijding op de kruising Duinoordweg/Nieuwe Duinweg. Een 16-jarige Katwijkse op een brommer gaf op de kruising geen voorrang aan een 44-jarige automobiliste, ook uit Katwijk. De bromfietsster liep hierbij hoofdletsel op. Een 18-jarige vriendin die achterop zat raakte gewond aan haar been. Beide meisjes zijn overgebracht naar het LUMC.

Aangehouden jongeren krijgen boete Katwijk
De politie in Katwijk heeft afgelopen weekeinde 15 jongeren aangehouden tijdens ongeregeldheden in de Tramstraat in de nacht van 14 op 15 oktober. Inmiddels is de procedure gestart en zijn 10 jongeren veroordeeld tot het betalen van een geldboete van f 750,- wegens het niet opvolgen van een bevel of vordering. De procedure van de andere vijf jongeren is nog niet afgerond.

Twee jongens aangehouden Leiden
Nadat ze donderdagavond 19 oktober op het fietspad van de Doctor Lelylaan door drie jongens was lastiggevallen, kwam een 25-jarige vrouw uit Leiden een politieauto tegen. Ze deed haar verhaal aan de agenten dat drie jongens haar zojuist, rond 20:30 uur, in de buurt van de bussluis hadden uitgescholden en geslagen. De vrouw was erg overstuur. Met het signalement dat ze kon geven, konden in de omgeving even later twee jongens uit Leiden, allebei van 14 jaar, worden aangehouden. De politie verwacht de derde verdachte binnenkort aan te houden. De vrouw heeft aangifte gedaan van aanranding. Het begon ermee dat een jongen handtastelijk werd.

Inbraken Alphen aan den Rijn Vier woningen in Alphen aan den Rijn zijn donderdag 19 oktober bezocht door inbrekers, respectievelijk in de Rembrandtlaan, Jan Luykenstraat, Jongkindt Coninckstraat en de Raafstraat. Er werden onder meer mobiele telefoon, geld en pasjes meegenomen. De politie stelt een onderzoek in.

Tas geroofd Boskoop
Een 88-jarige vrouw uit Boskoop is op donderdag 19 oktober beroofd van haar tas. De vrouw liep rond 18.00 uur over de hefbrug in Boskoop achter haar rollator. Uit de richting Zijde kwam heer een jongeman tegemoet. In het voorbijlopen nam de jongeman de tas van de vrouw uit de rollator en liep weg richting Zijde. Het signalement van de jongeman is: ongeveer 16-17 jaar, blank, normaal postuur, donkere broek en jack.

Tecnische controles Boskoop/Nieuwerkerk De politie heeft op donderdag 19 oktober samen met de verkeersdienst en de douane in Boskoop en Nieuwerkerk aan den Ijssel twee technische controles gehouden. In totaal zijn 17 processen verbaal uitgeschreven, waarvan zeven keer voor het opvoeren van bromfietsen, één keer voor alcohol in het verkeer, één keer voor een achterbank in een bedrijfswagen en vijf keer voor technische gebreken aan auto of oplegger. Bovendien werd twee maal een bon uitgeschreven voor het overbeladen van het voertuig.

Onder invloed op snelweg Moordrecht/A20 De politie heeft in de nacht van 19 op 20 oktober rond 00.30 uur een 35-jarige vrouw uit Vleuten-De Meern aangehouden toen zij slingerend, zonder licht en met een snelheid varierend tussen de 50 en de 70 km/u richting Utrecht reed. In de auto zaten als inzittende haar twee minderjarige kinderen. De vrouw kon niet ter plaatse de ademtest volbrengen en weigerde op het bureau mee te werken. Hierop werd het rijbewijs van de vrouw ingevorderd en zij kreeg een rijverbod van 12 uur. De vrouw en haar kinderen zijn opgehaald door haar echtgenoot.

Verkeersogeval Gouda
Op de Ridder Dirckstraat in Gouda zijn een bromscooter en een auto tegen elkaar gebotst. De 17-jarige bromscooterrijder uit Gouda kreeg geen voorrang van de 38-jarige automobilist uit Gouda. Door de aanrijding is de bromscooter tegen de voorruit van de auto gekomen en heeft hierbij de ruit gebroken. Glassplinters veroorzaakten verwondingen aan het gelaat van de automobilist. De bromscooterrijder stapte op zijn voertuig en red weg. De jongen is echter door familie naar het Groen Hartziekenhuis gebracht, waar een hersenschudding werd geconstateerd.

Man gevallen? Schoonhoven De politie in Schoonhoven is op zaterdag 14 oktober 2000 een man te hulp geschoten die na een cafébezoek gevallen leek. Op het eerste gezicht leek het als was de man door overmatig alcoholgebruik gevallen en zich hierbij verwondde aan zijn hoofd. De man is overgebracht naar het Groene Hart Ziekenhuis waar hij werd onderzocht. Bij navraag bleek dat de man naar de intensive care was overgebracht, maar in de loop van deze week werd overgebracht naar een gewone verpleegafdeling. de arts in het ziekenhuis verklaarde dat het slachtoffer inwendige verwondingen heeft die niet veroorzaakt kunnen zijn door een val. De politie zoekt naar getuigen die kunnen vertellen wat er met de man is gebeurd voordat hij op zaterdag 14 augustus rond 22.30 uur liggend werd aangetroffen.

Einde persberichten.