Vier bedrijven geselecteerd voor ontwerp prefab wegdek

Datum nieuwsfeit: 20-10-2000

DIENST WEG- EN WATERBOUWKUNDE

Vier bedrijven geselecteerd voor ontwerp prefab wegdek

Dertien inzenders hebben twintig ideeën voor een nieuw type prefab wegdek ingezonden. Dit naar aanleiding van de oproep van Rijkswaterstaat in juni dit jaar om innovatieve ideeën voor een 'modulair wegdek' in te zenden. Vier bedrijven krijgen de kans hun idee tot een ontwerp uit te werken. De winnaars - in alfabetische volgorde - zijn: Beton Son B.V., Heijmans Infrastructuur & Milieu B.V., Koninklijke Wegenbouw Stevin B.V. en Vermeer Infrastructuur B.V. In februari 2001 presenteren zij hun ontwerp. Vervolgens mogen twee van de vier bedrijven in de zomer van 2001 hun ontwerp in de praktijk realiseren op locaties in Oost-Nederland.

Het nieuwe wegdek wordt ontwikkeld in het pilotproject Modulair Wegdek, onderdeel van het Rijkswaterstaat-innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst. Het project is een eerste stap naar een wegdek waarin elke eigenschap of functie, zoals geluidsabsorptie, waterdoorlatendheid of detectie in een eigen laag is ondergebracht. Zo'n modulair (gelaagd) wegdek zou volledig naar wens kunnen worden opgebouwd, aangepast aan lokale eisen en omstandigheden. Het 'wegdek uit de fabriek' kan snel aangelegd en snel vervangen worden. Hiermee wil Rijkswaterstaat niet alleen een bijdrage leveren aan de strijd tegen de files, maar bovendien een aanzienlijke geluidsreductie realiseren.

Voor de selectie van de winnaars heeft het pilotteam advies gevraagd aan een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van prof.dr.ir. A.A.A. Molenaar van de TU Delft. Het juryteam heeft drie inzendingen voorgedragen aan het pilotteam Modulair Wegdek. Het team heeft hieraan nog een inzending toegevoegd. Daarmee komt het aantal 'winnaars' op vier.

Noot voor redacties