Genius Loci begraafplaatsadviseurs

Boxtel, 20 oktober 2000

Nieuwe onderneming:

Genius Loci begraafplaatsadviseurs

Sinds oktober 2000 kunnen gemeentebesturen, kerkgenootschappen en particuliere stichtingen voor al hun vragen op het gebied van begraafplaatsbeheer terecht bij *Genius Loci begraafplaatsadviseurs*. Medewerkers van deze nieuwe onderneming hebben al ruim twintig jaar ervaring in dit vakgebied. Vanuit de vestigingen Boxtel en Vleuten wordt het hele land bestreken.

Genius Loci adviseert op het gebied van beheer en exploitatie van begraafplaatsen. Daarbij kan het gaan om het opstellen van een beleidsplan, het organiseren van ruimingen, het inrichten van een terrein of het verzorgen van de administratie. Ook adviseert Genius Loci bij opgravingen, herbegravingen en begraafwijzen. Als allround begraafplaatsadviseur ondersteunt Genius Loci besturen van begraafplaatsen ook bij vragen op het gebied van procedures en gewoontes van diverse religies en bij juridische vraagstukken. Al deze adviezen worden getoetst aan de Wet op de Lijkbezorging en de daaruit voortvloeiende Inspectierichtlijn. Genius Loci is lid van de Branche Vereniging Ondernemers Begraafplaatsbeheer (BVOB).

Twintig jaar ervaring
Begraafplaatsbeheer is altijd maatwerk, want iedere begraafplaats heeft haar specifieke bijzonderheid en eisen. De naam Genius Loci verwijst naar dit uitgangspunt. Letterlijk vertaalt betekent dit: geest van de plek Onderscheidende kwaliteit is dat Genius Loci al ruim twintig jaar ervaring heeft op alle terreinen van het begraafplaatsbeheer. Weliswaar onder een andere naam. Genius Loci is ontstaan uit Adviesburo de Meent B.V. een ruimtelijk adviesburo voor grond, weg en water. Als gevolg van de groei van het aantal activiteiten is dit jaar besloten om de activiteiten op het gebied van begraafplaatsbeheer in een aparte onderneming onder te brengen.

Begraafplaatsen hebben een onmisbare functie in de samenleving. Als gevolg van de vergrijzing zullen de begraafplaatsbesturen hier de komende decennia regelmatig bij stil moeten staan. Zo is een capaciteitsplanning noodzakelijk om op termijn voldoende begraafruimte te hebben. Omdat er steeds minder ruimte is, wordt dit aspect steeds belangrijker. Ook is in de loop der jaren duidelijk geworden dat zonder een efficiënte administratieve organisatie en kostendekkende exploitatie een begraafplaats onnodig veel geld kost. Dit kan tot resultaat hebben dat er onvoldoende middelen beschikbaar zijn voor noodzakelijke investeringen. Tot slot moet er uiteraard ook voldaan worden aan de wettelijke verplichtingen.

- opstellen beleidsplan/toekomstvisie
· ruimtelijk advies

· adviseren en uitwerking van een uitbreiding, een ruiming, een sluiting of nieuwe aanleg
· informatievoorziening aan betrokkenen bij werkzaamheden