Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Groningen rekent af met imago 'stugge noorderling'

Datum nieuwsfeit: 20-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Provincie Groningen
Zoek soortgelijke berichten
Provincie Groningen

Groningen, 20 oktober 2000 Persbericht nr. 181

Groningen rekent definitief af met imago "stugge noorderling"

Steeds meer Nederlanders hebben een positief beeld van Groningen. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit in het kader van de campagne "Er gaat niets boven Groningen". Dit blijkt uit een analyse van de meest recente effectmeting en vergelijking met die van voorgaande metingen. Deze analyse wijst op het bestaan van een aantal positieve veranderingen met betrekking tot zowel de campagne als de kennis en het imago van Groningen.

Veel van de veranderingen voltrekken zich geleidelijk: het verschil tussen opeenvolgende metingen is klein, terwijl het effect ervan over de gehele periode van ruim tien jaar groot is.

Voorbeelden van zulke trends zijn de toename van de bekendheid van het Nederlandse publiek met de campagne, het afnemen van de onderschatting van het inwonertal van de stad Groningen, en de verandering in het imago van de Groninger: de stelling "Je maakt er gemakkelijk contacten" wordt door steeds meer mensen onderschreven.

Als gevolg van een aantal incidenten is Groningen in de afgelopen jaren diverse malen in het nieuws geweest. Mede daardoor weet men meer gebeurtenissen in Groningen te noemen dan in voorgaande metingen. Daarbij voeren de Oosterparkrellen de lijst aan.

In de waardering van Groningen is van negatieve invloeden echter niets terug te vinden. Deze waardering beweegt zich in een stijgende lijn, met name op de punten werkgelegenheid en landschap. Cultuur, opleidingsmogelijkheden en sportieve vrijetijdsbesteding blijven hoog gewaardeerde punten van Groningen.

Ook de bereidheid in Groningen te wonen, is het afgelopen decennium aanzienlijk toegenomen. Uit de laatst gehouden meting blijkt dat 35 % van de respondenten aangeeft in Groningen te willen wonen. Bij de nulmeting in 1988 was dit 13 %.

Dat de komst van een magneetzweeftrein tussen Amsterdam en Groningen die bereidheid verder doet toenemen, kan op basis van de enquêteresultaten niet worden uitgesloten.

In 1989 is het Groningen Promotie Overleg gestart met een promotiecampagne onder het motto "Er gaat niets boven Groningen". Sindsdien is door de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van het GPO een aantal zogenaamde effectmetingen uitgevoerd. De meest recente effectmeting bestond uit een in het voorjaar van 2000 gehouden telefonische enquête onder 600 Nederlanders. Door vanaf de start van de campagne te meten heeft het GPO nu goed zicht op de ontwikkeling van het beeld dat Nederlanders van Groningen hebben.


* * * * * *

Voor meer informatie over dit persbericht of een exemplaar van het rapport van de RUG "Effectmeting 2000 Er gaat niets boven Groningen" kunt u contact opnemen met: Désirée Bosch, afd. Bestuurscontacten, provincie Groningen, tel: (050) 3164625, fax (050) 3138193, e-mail: (d.bosch@prvgron.nl)

Het rapport is vanaf woensdag 25 oktober a.s. beschikbaar op de website van het GPO: www.groningen-info.nl

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie