FNV-voorzitter bezorgd om bescheiden ledengroei

Datum nieuwsfeit: 20-10-2000

FNV

FNV-voorzitter bezorgd om bescheiden ledengroei

De FNV heeft over het eerste halfjaar van 2000 een bescheiden winst geboekt van zeshonderd leden. Daarmee komt het totaal van Nederlands grootste vakcentrale op ruim 1.234.000 leden. Dat maakt FNV-voorzitter Lodewijk de Waal vanmiddag bekend bij de opening van het nieuwe steunpunt van FNV KIEM (Kunsten, Informatie en Media) op het Mediapark te Hilversum.

Desondanks maakt de FNV-voorzitter zich zorgen: 'Afgezet tegen de groei van de beroepsbevolking is de trend al enkele jaren dalend. Dat we nog niet in de rode cijfers zitten komt niet door autonome groei, maar door aansluiting van andere bonden.'
Oorzaken van de stagnerende groei zijn volgens hem onder meer de voortschrijdende individualisering en de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor werknemers weer bovenliggende partij zijn geworden. Ook is de vakbeweging te weinig zichtbaar in de bedrijven. De Waal:'Het merendeel van de werknemers ziet ons meer als een verre vriend. Aan het nut van de vakbeweging wordt niet getwijfeld. Maar vraag je de mensen wat we nu eigenlijk doen, dan blijven de meesten het antwoord schuldig.'
Over het nieuwe vakbondssteunpunt op het Mediapark toonde de FNV-voorzitter zich daarom verheugd. Evenals over de forse ledengroei in de audiovisuele sector het afgelopen jaar met zeven procent fors.

Minder te spreken was de FNV-voorzitter over het 'gebrek aan professionalisme' bij werkgevers van omroepen, productie- en facilitaire bedrijven. In plaats van samen te werken beconcurreren ze elkaar op leven en dood. Hij riep hen op het aanbod van KIEM over te nemen voor een ronde-tafel-conferentie over gezamenlijke scholing. Want ondanks het 'flashy' imago kampt zelfs deze sector met personeelstekorten.

De Waal kondigde aan dat er binnenkort een CAO tot stand komt bij SBS 6 (inclusief Net 5). Hij sprak de hoop uit dat een en ander in de toekomst leidt tot één grote CAO voor de commerciële omroepen.

FNV Voorlichting
Paulus Plas: 020 - 58 16 556

De integrale speech van Lodewijk de Waal is vanaf 16.00 uur te vinden op www.fnv.nl/nieuws onder 'Toespraken'.

20 okt 00 16:00