Antwerpen-Zuid: 270 miljoen frank Europees Urban II-fonds

Datum nieuwsfeit: 20-10-2000
Volksunie

Antwerpen-Zuid krijgt 270 miljoen frank uit Europees Urban II-fonds (20/10/00)

Europarlementslid Bart Staes (VU&ID) is verheugd over de beslissing van de Vlaamse regering om de Antwerpse Zuidrand te erkennen als Urban II-gebied. Deze erkenning gaat gepaard met een subsidie van 270 miljoen frank uit het Europese Urban-fonds. Aan de basis van de positieve beslissing ligt onder meer de grensoverschrijdende samenwerking met de collega-europarlementsleden Kathleen Van Brempt (SP) en Dirk Sterckx (VLD).

Urban financiert "de economische en sociale rehabilitatie van in crisis verkerende steden en voorsteden met het oog op een duurzame stadsontwikkeling". Bij de voorstelling van z'n rapport Investeren in 't Stad, investeren in mensen over het Urban I-project in Antwerpen-Noord op vrijdag 26 mei had Staes reeds gepleit voor een tweede Urban-project in de metropool. Hij wees erop dat de subsidies uit het Urban I-fonds hadden bijgedragen tot een voorzichtige heropleving van Antwerpen-Noord in de periode '94-'99.

Aan z'n overwegend positieve evaluatie van het Antwerpse Urban-project koppelde Staes toen het voorstel om een Urban II-dossier in te dienen voor de Zuidrand. Het gebied omvat gedeeltes van het Kiel, en het district Hoboken en telt 49.000 inwoners. De Zuidrand kan terugblikken op de glorietijd van het interbellum (Olympische Spelen en Wereldtentoonstelling) en de ontwikkeling van watergebonden industrie (de Cockerill Yards), maar de betrokken wijken zijn sindsdien een beetje weggedeemsterd.

"Met de beslissing van de Vlaamse regering kan de Zuidrand nieuw leven worden ingeblazen," aldus Staes, "belangrijk is wel dat men rekening houdt met de bekommernissen van de bevolking. Dit vereist een gezamenlijk optreden over de partijgrenzen heen en een vlotte samenwerking tussen de inwoners, de lokale besturen, Vlaanderen en Europa. Enkel op die manier kan werk worden gemaakt van een duurzaam en vernieuwend stedelijk beleid én de voedingsbodem van extreem-rechts worden weggenomen." Aan het Europese Urban-budget dient nog de steun van het Vlaams Gewest en de Stad Antwerpen te worden toegevoegd.

Auteur:
VU&ID-fractie - Europees Parlement