Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 21-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 21-10-2000 Politieberichten van 20/10 (13.00 uur) tot 21/10 (13.00 uur)

Dokkum: winkeldiefstal
Een 29-jarige vrouw uit Dokkum is vrijdag om 15.30 uur aangehouden op verdenking van winkeldiefstal De vrouw werd door personeel van een winkel aan de Waagstraat betrapt, toen ze twee tubes zonder te betalen wilde meenemen. Tegen de vrouw werd door de politie proces-verbaal opgemaakt.

Damwoude: fietsertje gewond
Bij een aanrijding met een bestelbus vrijdag om 15.00 uur op de Wyger Martensstraat is een 5-jarig fietsertje uit Damwoude lichtgewond geraakt. De bestuurder van een bestelauto, een 26-jarige Leeuwarder, zag de jongen te laat toen deze de weg op fietste. De jongen werd per ambulance naar het ziekenhuis in Dokkum gebracht.

Akmarijp: fietsster ernstig gewond
Bij een aanrijding met een bestelauto vrijdag om 15.25 uur op de Fjildwei is een 77-jarige fietsster uit Joure ernstig gewond geraakt. De bestuurder van de bestelauto, een 45-jarige inwoner van Joure, kon de vrouw niet ontwijken toen zij vlak voor hem de Fjildwei overstak. De fietsster werd met ernstige verwondingen per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Jelsum: auto in sloot
Een 20-jarige bestuurder uit Leeuwarden is vrijdag om 18.15 uur met zijn auto in een sloot langs de Bredyk beland. De man raakte in een moment van onoplettendheid met zijn auto in de berm. Bij het corrigeren raakte hij de controle over de auto kwijt en belandde links van de rijbaan in de sloot. Hij bleef ongedeerd.

Drachten: toezicht centrum
De politie heeft donderdag en vrijdag 00 uur in het centrum van Drachten controles gehouden. In totaal werden 18 fietsers bekeurd voor het fietsen in voetgangersgebied.

Leeuwarden: aanhouding aanbrengen graffiti
De politie heeft vrijdag om 20.00 uur op de Ritsumastraat een 15-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden. De aanhouding vond plaats op grond van een getuigenverklaring. Deze getuige had gezien dat de jongen met een viltstift teksten had aangebracht op de ruit van een pand aan de Tweebaksmarkt. De verdachte werd aangemeld voor HALT.

Lemmer: woninginbraak
In een woning aan de Koevordermeerstraat is in de afgelopen week ingebroken. Door een raam aan de achterzijde van de woning te forceren wits men zich toegang te verschaffen, waarna de gehele woning doorzocht werd. Vermist worden onder meer een paspoort en een bankpas. De 35-jarige bewoner deed aangifte.

Sneek: gewonde bij kettingbotsing
Bij een kettingsbotsing tussen drie personenenauto`s vrijdag om 19.25 uur op de Stadsrondweg, is een 25-jarige bestuurster uit Kolhorn gewond geraakt. De vrouw stond met haar auto voor rood licht te wachten. Toen het licht op groen sprong en ze op wilde trekken, sloeg de motor van haar auto af. Twee achterop komende automobilisten merkten dat te laat op, waarna een kettingbotsing tussen de drie auto`s volgde. De bestuurster van de eerste auto werd met nekklachten per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek overgebracht.

Holwerd: woninginbraak
Onbekenden hebben vrijdag tussen 15.00 en 21.45 uur ingebroken in een woning aan de Van Bongastrjitte. Via een waarschijnlijk onafgesloten deur aan de achterzijde van de woning wits men zich toegang te verschaffen. Uit de woning verdween een geldbedrag van enkele honderden guldens uit een kluis. De 64-jarige bewoner deed aangifte.

Franeker: bromfiets onder invloed
Een 17-jarige inwoner van Tzum is vrijdag om 23.45 uur bij het Sint Martiniplantsoen aangehouden, omdat hij onder invloed op een bromfiets reed. Surveillerende agenten zagen de bromfietser zonder licht op de Voorstraat rijden. Toen de bromfietser de politieauto zag keerde hij en reed weg. De agenten zetten de achtervolging in maar raakten hem ter hoogte van het Sint Martininiplantsoen kwijt. Kort daarop werd de bestuurder lopend aangetroffen Omdat vermoed werd dat hij had gedronken, werd hij voor een blaasproef meegenomen naar het bureau Gezien de uitslag, 315 ug/l, kreeg hij een rijverbod voor 2 uren en een proces-verbaal. Hij ontving tevens een proces-verbaal voor het rijden zonder licht en het feit dat hij niet in bezit was van een bromfietscertificaat

Drachten: aanrijding onder invloed en zonder rijbewijs Een 30-jarige inwoner van Drachten is vrijdag om 23.50 uur aangehouden, nadat hij onder invloed op de Oprijlaan met zijn auto tegen een boom was gereden. Hij bleek bovendien niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Op het bureau blies hij 425 ug/l. Daarvoor en voor het feit dat hij zonder rijbewijs reed. Kreeg hij een proces-verbaal uitgereikt.

Leeuwarden: aanhouding mishandeling
De politie heeft zaterdag om 00.40 uur een 27-jarige Leeuwarder aangehouden, die een 17-jarige plaatsgenoot had mishandeld. Het slachtoffer zag hoe de verdachte in de Beyerstraat graffiti aan het spuiten was. Hij liep vervolgens samen met de verdachte naar het politiebureau aan het Hofplein. Terwijl men daar het verhaal stond te vertellen, sloeg de verdachte het slachtoffer in het gezicht. Deze moest zich onder behandeling van een tandarts laten stellen.

Leeuwarden: bromfietser onder invloed ten val
Een 51-jarige bromfietser uit Stiens is zaterdag om 00.15 uur op het Zuidvliet gevallen, waarbij het licht letsel opliep. Omdat de man bleek te hebben gedronken moest hij op het politiebureau een blaasproef ondergaan. Gezien de uitslag, 590 ug/l, kreeg hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren.

Leeuwarden: aanhouding wapenbezit
De politie heeft zaterdag om 00.30 uur op het Ruiterskwartier een 19-jarige inwoner van Baden-Baden aangehouden wegens verboden wapenbezit. Een portier van een horecagelegenheid had gezien dat de verdachte een leeg schouderholster droeg en informeerde daarover surveillerende agenten. Deze spraken de verdachte daarop aan en deze vertelde hen dat hij in zijn auto een gaspistool had. De auto werd met toestemming van de verdachte doorzocht, waarbij inderdaad een verboden gaspistool werd aangetroffen. De man werd op het politiebureau ingesloten.

Makkum: surfer verdronken
De 45-jarige Manfred Vetter uit Sant Leon-Rot (D) is vrijdag tijdens een surftocht op het IJsselmeer verdronken. Vrijdag om 19.30 uur werd gemeld dat de man voor de kust van Makkum bij de Holle Poart vermist werd. Hij was daar met een groep van 6 personen gaan surfen, waarbij men hem uit het oog was verloren. Eerder die middag hadden opvarenden van een zeilboot op ongeveer 1,5 km uit de kust een surfplank gevonden, waarna deze door de reddingboot van Hindelopen aan land werd gebracht. Na de melding van de vermissing werd een zoekactie gestart, waarbij een politieboot, de reddingboot van Hindelopen en een politiehelikopter met infraroodapparatuur werden ingezet. De zoekactie werd om 00.30 uur zonder resultaat gestaakt. Zaterdagmorgen om 09.00 werd het levenloze lichaam van het slachtoffer door een marinehelicopter ter hoogte van Kornwerderzand in het water gesignaleerd.

Buerau Voorlichting & PR: 058 8808272