Reactie Vlaamse Volksuniejongeren oproep CVP-voorzitter

Datum nieuwsfeit: 21-10-2000
Volksunie

VUJO over oproep van Stefaan De Clerck: bedankt, maar nee bedankt (21/10/00)

De Volksuniejongeren hebben de oproep van de CVP-voorzitter om over te stappen naar zijn partij goed ontvangen. We vinden dit een nogal opportunistische en verkrampte wanhoops-poging om toch maar de grootste partij in Vlaanderen te blijven, en misschien ooit nog eens in de regering te raken.

Na rijp beraad van twee minuten hebben we toch beslist niet op deze oproep in te gaan. Eerst en vooral weten we niet goed waar deze CVP juist voor staat. Tot onze verbazing is er plots sprake van een Vlaamse reflex (Stefaan De Clercq verkondigde immers in de media dat de V staat voor Vlaams; wij dachten dat die voor volks stond). Is die CVP nu een centrumpartij of staat ze aan de linker- of rechterzijde van het politieke spectrum?

Wat weten we dan wel van die CVP? Ze heeft nauwe banden met een aantal standen uit het middenveld die zwaarder op haar besluitvorming wegen dan haar kiezers (en dus ook veertig jaar op de besluitvorming van dit land hebben gewogen). Als Volksuniejongeren ijveren wij juist voor een verregaande ontzuiling van de samenleving.

Wat weten we nog? In Europa werken zogenaamde vernieuwers als Johan Van Hecke intens samen met de Britse conservatieven en de Spaanse neo-frankisten van de Partido Popular. En haar Oostenrijkse zusterpartij ÖVP woont zelfs ongehuwd samen met extreem-rechts.

Misschien zal de CVP het over een andere boeg moeten gooien als ze in de toekomst wil vermijden dat haar eigen vernieuwers de partij teleurgesteld de rug toekeren. We voelen veel sympathie voor Reginald Moreels en kunnen hem geen ongelijk geven.

Maar Stefaan De Clerck heeft een ambitieus plan klaar om de partij radicaal te vernieuwen. Ze hebben nu eindelijk door dat ze moeten investeren in de jeugd, alleen de methode laat volgens ons nog wat te wensen over. We lazen in De Morgen van zaterdag 21 oktober 2000 dat Stefaan De Clerck de tien procent beste jongeren op lokale CVP-lijsten (aangeduid door de afdelingen) specifiek onder handen zal nemen om hen de boodschap te laten uitdragen. Het lijken wel missionarissen die de onwetende Vlaming moeten bekeren tot politieke correctheid.

De Volksuniejongeren laten weten dat ze hun eigen mening willen bewaren en de kelk van de CVP-indoctrinatie aan zich willen laten voorbijgaan. We roepen de CVP-jongeren zelfs op steeds hun eigen mening te behouden (zeker de negentig procent gebuisden) en aan te sluiten bij een jongerenpartij die Vlaams, radicaal, sociaal, groen én zeker ongebonden wil blijven!

Auteur:
Volksuniejongeren