Politiebericht Utrecht: stad Utrecht, 13.00 uur

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 22-10-2000

Politiebericht Utrecht: stad Utrecht, 13.00 uur
Verkeerscontroles in de stad

UTRECHT Zaterdagmiddag is op de Weg der Verenigde Naties een snelheidscontrole gehouden. Van de 814 gecontroleerde voertuigen reden 160 bestuurders te hard. De hoogst gemeten snelheid was 105 km/h waar 50 km/h mag worden gereden.

Op de Rijnkade werd zaterdagochtend gecontroleerd. Van de 707 voertuigen reden 107 bestuurders harder dan de toegestane snelheid van 50 km/h. De hoogst gemeten snelheid was 93 km/h.

Op de Albert Schweitzerdreef werden zaterdagochtend 1845 voertuigen gecontroleerd. 70 Bestuurders reden te hard. De hoogst gemeten snelheid was 94 km/h waar 70 km/h mag worden gereden. Alle overtreders krijgen een bekeuring thuisgestuurd.

Stenengooier opgepakt

UTRECHT Zaterdagmiddag rond zes uur werd door een getuige gezien dat enkele knapen vanaf het viaduct op de Koningsweg, ter hoogte van Amelisweerd, stenen gooiden naar passerende voertuigen. De man wist een 12-jarige knaap vast te pakken en aan de politie over te dragen. Tijdens het verhoor aan het politiebureau werd bij de verdachte enkele stickervellen in zijn kleding aangetroffen. Hij bekende deze te hebben gestolen bij een winkel in Zeist. In het kader van het onderzoek is de verdachte in verzekering gesteld. Zijn ouders zijn hiervan op de hoogte gesteld.

Gedupeerden die schade hebben opgelopen door het stenen gooien kunnen zich bij de politie van district Tolsteeg melden via telefoonnr. 0900-8844

Man verdacht van aanranding en bedreiging aangehouden

UTRECHT Woensdag 18 oktober jl. is een 19-jarige Utrechter aangehouden. De man werd er van verdacht verschillende aanrandingen en bedreigingen met name in het noordelijk gedeelte van de stad Utrecht te hebben gepleegd.

Vanaf de zomer waren bij de politie enkele aangiften aanranding en bedreiging binnen gekomen. Op basis van het signalement en onderzoek kwam de Utrechter naar voren en kon hij woensdag jl. worden aangehouden. De verdachte heeft na verhoor de afgelopen dagen enkele zedenzaken bekend.
De politie van het bureau Utrecht noord is in het kader van het vervolgonderzoek op zoek naar slachtoffers die (nog) geen aangifte hebben gedaan.

De werkwijze van de verdachte was als volgt:
Meestal reed hij op een donkerkleurige scooter en droeg of een wit/beige pet (meestal achterstevoren op zijn hoofd) of een donkere muts.
Hij opereerde meestal tussen half vijf s middags en twaalf uur s nachts.
Hij benaderde de fietsende vrouwen van achteren en in het voorbijgaan greep hij hen bij borsten en of schaamstreek waarna hij vervolgens doorreed. Soms dwong hij vrouwen met een pistool tot stoppen.

Slachtoffers die zich in deze werkwijze herkennen worden verzocht, voor zover dit nog niet is gebeurd, contact op te nemen met de politie van het district Utrecht noord, afdeling jeugd en zeden via telefoonnr. 0900 8844

Winkelend publiek helpt politieman

UTRECHT Zaterdagmiddag rond drie uur ziet een surveillerende politieman bij de Neude twee knapen op een bromfiets uit de richting van de Voorstraat komen. Bij het zien van de politie gaf de bestuurder gas en reed weg via de Neude, Drakenburgerweg in de richting Oudegracht.
De politieman kan op de hoek Oudegracht/Vinkenburgerstraat de bromfietser klemrijden. Hierbij gaat de bestuurder er rennend vandoor. De duopassagier, een 17-jarige Utrechter, kan door de politieman worden vastgepakt. Hierbij pleegde de knaap veel verzet. Met behulp van omstanders kan de verdachte worden vastgehouden en door toegesnelde politiemensen worden geboeid en overgebracht naar het politiebureau.

De bestuurder wist lopend te ontkomen. Naar zijn identiteit wordt een onderzoek ingesteld.