Openbaar vervoer steeds minder populair

Openbaar vervoer steeds minder populair
23 - 10 - 2000
Jongeren zijn hierop uitzondering
Het openbaar vervoer is niet populair bij de gemiddelde Nederlander. Twee derde van de bevolking maakt nooit of zelden gebruik van tram, bus, metro of trein. Met name in de noordelijke en zuidelijke provincies is er weinig animo voor het openbaar vervoer. Daarbij komt dat onder de gebruikers van het openbaar vervoer het enthousiasme afneemt. Een derde van hen verklaart tijdens de afgelopen drie jaar minder te zijn ingestapt. Van de huidige openbaar vervoer reizigers is liefst 27% van mening dat de dienstverlening slecht is geregeld. Deze gegevens zijn afkomstig uit het onderzoek Openbaar Vervoer in Nederland dat het onderzoeksbureau Trendbox heeft uitgevoerd in opdracht van Readers Digest.

Opmerkelijk is dat vrouwen aanmerkelijk meer gebruik maken van het openbaar vervoer dan mannen en dat jongeren de beste klanten zijn. Bijna de helft van de Nederlanders tussen de 16 en 24 jaar reizen nagenoeg dagelijks met het openbaar vervoer. Het onderzoek maakt duidelijk dat het gebruik van het openbaar vervoer gekoppeld is aan inkomen. Nederlanders met minder dan een modaal inkomen maken voor 54% gebruik van het openbaar vervoer. Boven modaal doen vier op de tien Nederlanders dat.

Ook opvallend is dat twee derde van de openbaar vervoer gebruikers privé reist. Een bescheiden 14% gebruikt het openbaar vervoer alleen voor woon-werkverkeer. Dit geeft mede aan dat Nederlanders het openbaar vervoer niet als alternatief voor het autorijden in de spits beschouwen. Tevens wijst het onderzoek uit dat openbaar vervoer gebruikers tussen 25 en 49 jaar, de kern van de beroepsbevolking, gedurende de afgelopen drie jaar beduidend minder van deze dienstverlening gebruik zijn gaan maken. Wederom een aanwijzing dat de auto het steeds meer is gaan winnen van het openbaar vervoer.

Overigens geeft het onderzoek aan dat het openbaar vervoer in de Randstad veel beter functioneert dan in de rest van het land. Met name in de drie grote steden maken de bewoners zeer frequent gebruik van tram, bus, metro en trein. Slechts 11% van hen zegt nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dit betekent allerminst dat men echt tevreden is. De tram en de stadsbus veroorzaken de meeste irritatie bij reizigers. Een op de vijf heeft klachten over vertragingen, drukte, agressie en veiligheid. Over de trein komen minder klachten naar voren; met name de sneltrein word beter gewaardeerd. Helemaal tevreden is het publiek over de metro, de taxi en de treintaxi.

Beter regelen
Driekwart van de Nederlanders is van mening dat het openbaar vervoer populairder zou zijn als de dienstverlening wordt verbeterd. Slechts een op de tien Nederlanders zegt volmondig dat niets zal helpen om meer mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. Wat nu zouden de aanbieders van openbaar vervoer moeten doen om meer reizigers te trekken? Boven alles staat dat Nederlanders het openbaar vervoer te duur vinden en menen dat prijsverlaging tot een grote
toeloop zou leiden. Expliciet zegt 41% van de Nederlanders de auto meer te laten staan als het openbaar vervoer maar goedkoper wordt.Verder wil men hogere frequenties, meer verbindingen en meer haltes. Belangrijk struikelblok voor velen is dat er geen opstapplaats voor het openbaar vervoer in de omgeving van de woning is. Een op de twee Nederlanders ziet het als een verantwoordelijkheid van de overheid om te zorgen voor een beter openbaar vervoer en vindt dat er meer geld voor moet worden uitgetrokken.

Rekening rijden
In het onderzoek Openbaar Vervoer in Nederland, uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Readers Digest, wordt tevens ingegaan op de relatie tussen rekening rijden en openbaar vervoer. Van alle Nederlanders is 69% tegen rekening rijden. Wat opvalt is dat van de openbaar vervoer reizigers ook 64% tegen het rekening rijden is. Slechts een op de tien Nederlanders ziet wel iets in de invoering van het spitstarief. De tegenstanders komen met commentaren als: rekening rijden lost niets op; er is al wegenbelasting; autorijden is al duur genoeg en het openbaar vervoer is geen goed alternatief. Twee derde van de bevolking gelooft dan ook niet dat rekening rijden op zich zal leiden tot een toeloop op het openbaar vervoer.
Readers Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. De Nederlandse vestiging van de uitgeverij laat vier maal per jaar een onderzoek uitvoeren door strategisch marktonderzoekbureau Trendbox over uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen die de lezers aanspreken.

Noot voor redacties