Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rapport helpt transportbedrijven bij marketingplanning

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, 23 oktober 2000

Rapport helpt transportbedrijven bij hun strategische marketingplanning

Aan de economische redactie

De flinke concurrentie in het wegtransport, de matige rendementen en de steeds maar stijgende kosten maken duidelijk dat het reageren op gebeurtenissen niet voldoende is om te overleven. Elk transportbedrijf heeft een toekomstvisie nodig en moet op basis daarvan een bedrijfsstrategie uitzetten. Voor het bepalen van de juiste strategie kan het nieuwe rapport "Trends in transport en logistiek" van Transport en Logistiek Nederland een nuttig hulpmiddel zijn. In het rapport zijn de belangrijkste trends in het goederenvervoer overzichtelijk op een rijtje gezet. Op basis van deze analyse over kansen en bedreigingen kan de transportondernemer - aangevuld met inschattingen over eigen sterkten en zwakten - een strategie voor het eigen bedrijf opstellen. De vervoerder is geen slachtoffer, maar manager van de veranderingen om hem heen.

Het rapport bespreekt onder andere vijf alternatieve ontwikkelingsmethoden voor transportbedrijven: costleadership, het verdiepen van de huidige relatie met de verlader, het verbreden van het dienstenpakket, specialisatie, en het verschuiven van de hoofdfunctie van het bedrijf (functiespecialisatie). Omdat er grote verschillen bestaan tussen diverse soorten van transport, maar ook tussen individuele transportbedrijven, is het uiteindelijk een taak van de transporteur zelf om de geschetste ontwikkelingen te vertalen naar potentiële kansen of bedreigingen en deze in een marketingstrategie te verwerken. Dit helpt niet alleen het individuele bedrijf. Het komt ook de professionalisering van de hele bedrijfstak ten goede. Dit sluit goed aan bij het dieselakkoord tussen de overheid en het vervoerend bedrijfsleven van 16 september. In dit akkoord is overeengekomen dat de overheid de bedrijfstak een tijdelijke compensatie voor de hoge diesel biedt. Maar tevens zal een werkgroep mogelijkheden onderzoeken voor versterking van de structuur van de branche in de nabije toekomst.

Als input voor het rapport heeft de afdeling Research van Transport en Logistiek Nederland een uitgebreide analyse gemaakt van de belangrijkste trends die van invloed zijn op de transportmarkt. Het 130 pagina's tellende rapport geeft per marktpartij weer wat daar de belangrijkste ontwikkelingen zijn en wat hun invloed is op de transportondernemer. Deze marktpartijen - uiteraard de vervoerders en logistiek dienstverleners zelf, maar ook de verlader, de overheid, de toeleverancier en de handel - worden elk afzonderlijk besproken. Daarbij besteedt het rapport onder andere veel aandacht aan e-commerce.

Het rapport "Trends in transport en logistiek" is voor leden gratis. Andere geïnteresseerden kunnen het rapport voor fl. 195,- (inclusief BTW) bestellen bij het secretariaat van de afdeling Strategie, Beleid en Research (079-3636125 of 3636177).

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot Clarisse Buma, 079-3636115. Het rapport is voor uw redactie op aanvraag beschikbaar.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie