Bouwbond doorbreekt concept-arbeidsvoorwaardenbeleid FNV

FNV

23 okt. - Bouwbond doorbreekt concept-arbeidsvoorwaardenbeleid FNV

CAO - (catzfol@wxs.nl)

De Bondsraad van FNV Bouw zal de Cao-onderhandelingen voor 2001 ingaan met een structurele looneis van 6 procent. De totale onderhandelingsruimte is vastgesteld op 7 procent: 1 procent is voor verbetering van overige arbeidsvoorwaarden zoals scholing en zorgverlof. Dat is aanzienlijk meer dan de 4,5 procent onderhandelingsruimte (waarvan maximaal 4 procent voor loon) die de FNV in haar discussienota arbeidsvoorwaardenbeleid 2001 voorstelt. De vakcentrale laat de mogelijkheid open voor specifieke aanvullende eisen, afhankelijk van de ruimte in een bepaalde sector of onderneming. Maar dat is niet bedoeld voor structurele loonsverhoging over een breed front. Dit is echter nog slechts een discussienota. Pas op 27 november stelt de federatieraad van de FNV het definitieve arbeidsvoorwaardenbeleid vast. Volgens de bondsraad van FNV Bouw maken de bouwbedrijven zulke hoge winsten, dat de werknemers geen genoegen hoeven te nemen met 4 procent loonsverhoging. De komende maanden zal FNV Bouw over 15 Cao`s onderhandelen, voor in totaal 350.000 werknemers. De grootste daarvan is de Cao voor het bouwbedrijf, die voor 180.000 werknemers geldt.

Meer nieuws uit het cao-logboek: www.fnv.nl/cao en klik op logboek.