Nutreco verhoogt winstverwachting en komt met emissie

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000
Bron: Nutreco NV

Boxmeer, 23 oktober 2000

NUTRECO MAAKT STIJGING WINSTVERWACHTING BEKEND EN EMISSIE VAN 2,9 MILJOEN NIEUWE GEWONE AANDELEN

Winstverwachting
Nutreco Holding N.V. ("Nutreco") maakt vandaag bekend dat zij een stijging verwacht van de winst per aandeel voor het jaar 2000 van ten minste 35%, onvoorziene omstandigheden daargelaten. Deze nieuwe winstverwachting vervangt de eerder gedane aankondiging van een winst per aandeel stijging van 25-30% voor het jaar 2000.

De stijging van de winst per aandeel is exclusief het resultaat van Hydro Seafood en is vooral te danken aan het uitstekende resultaat in Nutreco Aquaculture.

De emissie
Tevens maakt Nutreco vandaag bekend dat zij van plan is maximaal 2.900.000 nieuwe gewone aandelen uit te geven, die ongeveer 9,9% vertegenwoordigen van de huidige uitgegeven en uitstaande gewone aandelen. De opbrengst van de emissie wordt gedeeltelijk gebruikt voor de financiering van de aankoop van Hydro Seafood, andere acquisities en voor algemene doeleinden.

Zoals eerder aangekondigd, is door Nutreco goedkeuring verkregen van de Noorse en Ierse autoriteiten voor de acquisitie van Hydro Seafood. Echter de overname van Hydro Seafood is onderworpen aan een onderzoek van de mededingingsautoriteiten van het Verenigd Koninkrijk in verband met de acquisitie van de Schotse activiteiten van Hydro Seafood. De bevindingen van dit onderzoek worden op 16 november 2000 aan de Minister gerapporteerd.

De emissie wordt uitgevoerd door een zgn. "accelerated bookbuilding". De aandelen worden enkel aangeboden aan institutionele beleggers in Europa. Nutreco verwacht dat de prijs voor de uitgifte op woensdag 25 oktober 2000 wordt vastgesteld na sluiting van de beurs (17:00 uur), echter een vervroegde sluiting is mogelijk.

Het aanbieden van de aandelen is onder voorwaarde van de toelating van de nieuwe gewone aandelen op het officiële segment van de aandelenbeurs van Euronext (Amsterdam). De aanvraag voor deze toelating zal worden gedaan. Naar verwachting worden de aandelen op dinsdag 31 oktober 2000 toegelaten. Betaling en levering van de aandelen wordt verwacht op dinsdag 31 oktober 2000.

De bij de emissie uit te geven nieuwe gewone aandelen worden pari passu genoteerd met de bestaande gewone aandelen van Nutreco.

Nutreco heeft ABN AMRO Rothschild aangesteld als enige "Global Coordinator" en "Bookrunner".

Stabilisatie
De "Global Coordinator" mag zich inlaten met transacties die de prijs van het gewone aandeel kunnen stabiliseren, in stand houden of in andere opzichten kunnen beïnvloeden, voor een periode van 30 dagen na de sluiting van de emissie. Een "greenshoe" optie is niet toegekend.

Nutreco Holding N.V.
Nutreco Holding N.V. is een internationale onderneming, genoteerd aan het officiële segment van Euronext in Amsterdam, met toonaangevende posities in de markten van hoogwaardige voeding voor vee en vis en van viskweek. De grootste activiteiten van de groep bestaan uit de produktie van mengvoer voor varkens, pluimvee, rundvee en voer voor zalm en forel en het kweken, verwerken en vermarkten van hoogkwalitatieve zalmprodukten. Andere activiteiten van Nutreco zijn de produktie van premixen en speciaalvoer, de verwerking van pluimvee en varkens en de fokkerij van varkens- en pluimveerassen. Deze activiteiten zijn onderverdeeld in Nutreco Aquaculture en Nutreco Agriculture. Binnen vijf Business Groups operereren zestien Business Units, met 80 produktie- en verwerkingsfabrieken in 18 landen met in totaal 10.500 medewerkers. Sinds haar beursnotering in juni 1997 heeft Nutreco acquisities afgerond in Nederland, Spanje, Duitsland, Canada, Polen, Chili, Portugal, Frankrijk, Schotland en Noorwegen. In 1999 bedroeg de omzet van Nutreco EUR 2.601 miljoen.

Hydro Seafood
Hydro Seafood is de grootste producent en verwerker van Atlantische zalm en het bedrijf heeft wereldwijd een marktaandeel van 11%. Het is een volledig geïntegreerd bedrijf waar zowel de produktie en verwerking van zalm plaatsvindt, als de verkoop, marketing en distributie. De produktie- en verwerkingsactiviteiten bevinden zich in Noorwegen, Schotland, de Shetland Eilanden, Ierland en Frankrijk. Het hoofdkantoor bevindt zich in Bergen, Noorwegen. De verkooporganisatie opereert wereldwijd en het logistieke netwerk verzorgt de levering aan ruim 800 klanten in meer dan 50 landen. In 1999 was de omzet NOK 2.245 miljoen (EUR 275 miljoen) en had het bedrijf 1.500 werknemers in dienst.

Voor meer persinformatie:
Nutreco Holding N.V., Dimitri Casteleyn, Communications Manager Telefoon +31 (0) 485 589 684
www.nutreco.com

ABN AMRO Bank N.V., Jochem van de Laarschot