'Jihad strijders op de Molukken gebruiken drugs'

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000

Situatie Maluku, donderdag, 22-10-2000

Opnieuw een aanval op desa Ulath en desa Sirisore serani op zondag 22-10-2000

Jihads hebben opnieuw op zondagmorgen 22-10 om 08.00 uur, tijdens de kerkdienst, een aanval gedaan op desa Ulath eiland Saparua. De bewoners en de aanwezige Brimobs in Ulath zijn erin geslaagd deze overvallers terug te slaan. Echter na de mislukte aanval hebben de Jihads desa Sirisore op dezelfde dag om 17.00 uur (ambontijd) voor de zoveelste keer overvallen en de resterende 15 huizen en een schoolgebouw vernield en in brandgestoken. De reeds bij de vorige aanval vernielde kerk, en wat er nog van over is gebleven, is nog eens op zondag met de grond gelijk gemaakt. Er zijn geen dodelijke slachtoffers.

Gebruik van verdovend middellen door de overvallers.

Kapolda Firman Gani deelt mee dat zeer waarschijnlijk de overvallers tijdens de onrusten gebruik hebben gemaakt van verdovende middellen. Dit verklaart ook waarom de zij steeds weer de moed hebben om te overvallen, alhoewel zij door de TNI/Polri worden belemmerd, waarbij ook tientallen doden zijn gevallen, gaan zij steeds door. Voor de Kapolda zal het niets uitmaken, of men verdovend middellen gebruikt of niet. Degene die overvalt wordt ter plekke neergeschoten!!!, aldus Firman Gani.

Kapolda deelt ook mee dat tijdens een test "clear narkoba" een twintigtal politiemensen gebruik hebben gemaakt van verdovende middellen.

Post & Giro
De steeds aanhoudende geweld op de Molukken kan ertoe leiden dat de Post & Giro om veiligheidsredenen gesloten worden. Van de op personeelsleden zijn er 30 buiten Ambon reeds geevakueerd.

Ambon, 22-10-2000

Paulien Joel-Parera