Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenvertrouwen in economie blijft hoog

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
Zoek soortgelijke berichten
CBS

Consumentenvertrouwen blijft hoog

Het vertrouwen van de consument in de economie is in oktober nagenoeg even hoog als in september. De indicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 23. Volgens cijfers van het CBS blijft de koopbereidheid groot en is het oordeel over het economisch klimaat overwegend positief. Het optimisme over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden is in september en oktober echter iets minder groot dan eerder dit jaar. Als rekening wordt gehouden met seizoeninvloeden is het consumentenvertrouwen in de periode juli-oktober iets lager dan in de eerste helft van het jaar.

Seizoeninvloeden van belang
Al het gehele jaar is het consumentenvertrouwen nagenoeg stabiel op een relatief hoog niveau. Het is echter gebruikelijk dat consumenten in de lente en de zomer optimistischer zijn dan gemiddeld. Als rekening wordt gehouden met deze seizoeninvloeden is het vertrouwen van de consument in de periode juli-oktober iets lager dan in het eerste halfjaar van 2000.

Oordeel economisch klimaat vrijwel stabiel
De consument is in oktober opnieuw overwegend positief over het economisch klimaat. Het oordeel over de afgelopen twaalf maanden blijft min of meer gelijk aan dat van september. Het optimisme over de komende twaalf maanden is in september en oktober echter iets minder groot dan eerder dit jaar.

Koopbereidheid nog altijd hoog
De koopbereidheid van de consument blijft in oktober hoog. Al het gehele jaar is de koopbereidheid relatief stabiel op een hoog niveau, ook als gecorrigeerd wordt voor seizoeninvloeden.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen. De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten. Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid. Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000 medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie