Bond CNV wil overleg over wantoestanden betonmortel

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000

HOUT EN BOUWBOND CNV

Bond wil overleg over wantoestanden betonmortel

De Hout- en Bouwbond CNV roept werkgevers in de betonmortel (2.200 werknemers) per brief op tot overleg over de wantoestanden die in de bedrijfstak heersen. Leden van de bond klagen over de extreem lange werkweken, het hoge ziekteverzuim en het lage basisloon. De signalen van de leden zijn voor de Hout- en Bouwbond CNV aanleiding om de wantoestanden bij werkgevers aan de kaak te stellen. De bond kiest daarbij niet voor het actiemiddel, maar voor overleg.

Het rommelt al enige tijd in de betonmortel. De onderhandelingen over een nieuwe cao verliepen uiterst moeizaam. Kaderleden van de Hout- en Bouwbond CNV hebben het bereikte principe-akkoord inmiddels goedgekeurd. De bond zal dan ook geen acties organiseren. Daar komt bij dat de onderhandelingen voor een nieuwe cao alweer voor de deur staan.

De kaderleden lieten wel weten heel ontevreden te zijn over de algemene gang van zaken in de bedrijfstak. Ze noemden onder meer het grote aantal overuren. Werknemers maken werkweken van wel 60 uur. Het ziekteverzuim is de bedrijfstak is hoog. Ook het grote aantal 'losse' contracten is de leden een doorn in het oog.

De bond neemt de signalen van de leden over de wantoestanden in de bedrijfstak serieus. Daarover moet op korte termijn een gesprek komen met werkgevers. Daarbij wil de bond onder meer aandacht vragen voor de vele overuren. Er moet een plan komen om de werkdruk aan te pakken en er moet een goed arbeidsmarktbeleid worden opgezet. Volgens de leden hebben zij de overuren nodig om aan een behoorlijk loon te komen. Als dat zo is, moet het basisloon omhoog.

De bond roept de werkgevers per brief op zo snel mogelijk om de tafel te gaan zitten om de onrust in de bedrijfstak weg te nemen.

Voor nadere informatie
Johan Slok: 030 - 6597769, 06 - 53642713, 0318- 518764 (privé).

Odijk, 23 oktober

23 okt 00 09:45