Werknemers met beroepsopleiding vaker lid vakbond

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000
CBS Webmagazine

Met beroepsopleiding vaker lid vakbond

Werknemers met een beroepsopleiding zijn vaker lid van een vakbond dan werknemers met een algemene opleiding. Voor heel Nederland is in 1999 de organisatiegraad 27%. Onder werknemers met een beroepsopleiding is de organisatiegraad hoger, voor de andere opleidingen is deze lager.

Werknemers met een vbo-opleiding zijn het meest georganiseerd. Van deze groep is 30% lid van een vakbond. Bij werknemers met een mbo- of hbo-opleiding is dat 29%.

De organisatiegraad is het laagst bij werknemers met een mavo-, havo- of vwo-opleiding. Van de werknemers met een mavo-diploma is namelijk 20% vakbondslid, van de werknemers die een havo- of vwo-opleiding hebben afgerond 16%. Werknemers met een vbo-opleiding zijn dus bijna twee maal zo vaak lid van een vakbond als werknemers met een havo- of vwo-opleiding.

Organisatiegraad naar opleiding, 1999

Rob Kuijpers

Voor meer informatie: (infoservice@cbs.nl)

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 2000 Bronvermelding is verplicht. Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

Laatst gewijzigd: 23 oktober 2000