Definitieve Melkprijs 1999: 73,48 gulden

23 oktober 2000

Zuivelcoöperatie De Zeven Provinciën

Definitieve Melkprijs 1999: 73,48 gulden

Het bestuur van Zuivelcoöperatie De Zeven Provinciën heeft de definitieve melkprijs 1999 vastgesteld op 73,48 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk bij 4,386 procent vet en 3,469 procent eiwit.

De definitieve melkprijs 1999 is 0,06 gulden per 100 kilogram melk lager dan de in mei gepubliceerde voorlopige melkprijs van 73,54 gulden. Deze prijs was gebaseerd op de op dat moment beschikbare gegevens van de vijf index ondernemingen Belgomilk, Campina Melkunie, Humana Milchunion,

MD Foods en Nordmilch. De definitieve melkprijs is vastgesteld op basis van gegevens uit de jaarverslagen 1999 van de index ondernemingen.

Ledenmelkveehouders hebben dus over 1999 0,06 gulden per 100 kilogram melk teveel melkgeld ontvangen. Het bestuur heeft besloten dit te verrekenen met de nabetaling in mei 2001.

Toelichting berekening

Basis voor de berekening van de melkprijs 1999 is de melkprijs van Friesland Dairy Foods 1996. Deze bedroeg toen 70,80 gulden (exclusief btw) of 75,00 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk. Omgerekend naar de huidige vet- en eiwitgehaltes bedraagt deze nu 69,94 gulden (exclusief btw) per honderd kilogram melk. De basis (ex-btw) wordt vermenigvuldigd met de gemiddelde procentuele verandering (index) van de uitbetaalde melkprijs in 1999 ten opzichte van 1996 (gecorrigeerd naar de gemiddelde vet- en eiwitgehaltes en -waarden 1999) van de zuivelondernemingen Belgomilk, Campina Melkunie, Humana Milchunion,

MD Foods en Nordmilch. Op grond van de definitieve gegevens bedraagt de index 99,17 procent. Dit leidt tot een definitieve melkprijs 1999 van 73,48 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk.