Webcam nieuwe toevoeging aan reeks gratis faciliteiten MSN

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000

MSN.nl en Camarades.com maken webcams toegankelijk voor een breed publiek

Webcam nieuwe toevoeging aan reeks gratis faciliteiten van MSN

Schiphol-Rijk, 23 oktober 2000 - MSN.nl, de consumenten website van Microsoft, heeft een samenwerkingsverband gesloten met Camarades.com. Dit in IJmuiden gevestigde Internet-bedrijf biedt consumenten al sinds 1995 de middelen om zelf webcam-uitzendingen te verzorgen of om webcam-uitzendingen uit de hele wereld te bekijken. Op MSN.nl staat vanaf vandaag een aparte pagina met een selectie van de webcam-uitzendingen van Camarades.com en koppelingen naar de Webcam-diensten van dit bedrijf (www.msn.nl/webcams.asp). Om zelf online te gaan met een eigen webcam hoeft de Internet-gebruiker alleen via MSN.nl het gratis programma 'WebCam' te downloaden en te installeren.

Iedereen die de WebCam-software van Camarades installeert, krijgt automatisch een webpagina op de website van www.camarades.com. Op deze pagina wordt niet geadverteerd. Wanneer de gebruiker online is en een ingeschakelde webcam is aangesloten, verschijnen de webcam-beelden automatisch op de eigen webpagina. Het betreft een peer-to-peer model, waarbij de beelden niet worden opgeslagen op de systemen van camarades.com. Software zorgt ervoor dat de beeldsnelheid zich aanpast aan de modem-snelheid van uitzenders en ontvangers. Gebruikers kunnen hun webcam-pagina algemeen toegankelijk maken, maar ook voor privégebruik houden.

Jacques Mattheij, CEO van Camarades BV: "De webcam past helemaal in de trend van reality-TV met programma's als 'De Bus' en 'Big Brother'. Met onze kant-en-klare-oplossing biedt MSN.nl een mooie toevoeging voor haar groeiende groep Internet-gebruikers. Ons product sluit mooi aan op het reeds bestaande brede pakket aan communicatiediensten dat MSN.nl haar gebruikers biedt. Onze ervaring leert dat de webcam bij uitstek een middel is om een sterke en zeer loyale gebruikersgroep op te bouwen. Onze software maakt de instap voor Internet-gebruikers die nog niet bekend zijn met de mogelijkheden van webcams zeer eenvoudig."

Joost Nienhuis, Manager van MNS.nl: "Je kunt webcams op heel veel manieren gebruiken. Zo zijn ze bijvoorbeeld handig voor mensen die contact willen houden met familie in verre landen, als aanvulling op communicatiediensten zoals MSN Hotmail & de MSN Communities. Ook chatten is mogelijk in combinatie met een webcast uitzending. MSN.nl gebruikers kunnen via MSN Chat met elkaar chatten terwijl zij elkaar via de dienst van camarades.com kunnen bekijken. Een andere geliefde toepassing van webcams zijn wereldwijde live-beelden van buitenlocaties zoals stranden, parken en stadspleinen, het weer enzovoorts. Webcams bieden entertainment."

Over MSN en MSN.NL
MSN.NL is een geïntegreerd netwerk van informatie en diensten dat consumenten helpt om meer uit het web te halen, overal, altijd en met elk apparaat. MSN is de populairste bestemming op het Internet, met wereldwijd maandelijks 201 miljoen unieke bezoekers. Het is beschikbaar in 33 gebieden en in 17 talen, waarmee MSN een breder bereik heeft dan enig andere portal op het web. MSN.NL trekt maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers. MSN.NL biedt uitgebreide en gemakkelijk te gebruiken voorzieningen voor het alledaags gebruik van het web, zowel voor beginnende als voor geavanceerde gebruikers. Tot de kosteloze diensten van MSN.NL behoren MSN Hotmail, 's werelds grootste e-mailsysteem; MSN Search, de veelgebruikte zoekmachine, en de populaire instant messaging-dienst MSN Messenger Service. MSN Nederland is te vinden op www.msn.nl.

Over Camarades.com
Camarades.com is de makkelijkste manier om live video op Internet te zetten. Met behulp van de gratis webcam software en een PC camera biedt Camarades alles wat je nodig hebt om je eigen 'reality uitzending' te verzorgen, een fotoalbum aan te leggen of te video chatten met mensen uit de hele wereld. Camarades.com is, met maandelijks meer dan 2 miljoen unieke bezoekers, de populairste webcam community site op internet. Op Camarades wordt in totaal meer dan 24.000 uur live video per dag uitgezonden door meer dan 1000 webcams op elk moment van de dag. Camarades BV heeft vestigingen in IJmuiden en in Toronto, Canada. Camarades is te vinden op www.camarades.com (of met een Nederlandse homepage op www.camarades.nl).

Voor meer informatie:
Microsoft BV, Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 Camarades BV, Michael Erkelens, Public Relations, telefoon: +31 (0) 255 - 545090. of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.