Seminar over marktkansen in Japan

Datum nieuwsfeit: 23-10-2000
PERSBERICHT

UITNODIGING VOOR SEMINAR "MARKTKANSEN IN JAPAN / RESULTATEN "EU GATEWAY TO JAPAN" EXPORTPROMOTIEPROGRAMMA".

Al 7 jaar biedt de Europese Commissie een exportpromotieprogramma ter ondersteuning van het Europese Midden- en Kleinbedrijf die zich toegang willen verschaffen op de Japanse markt. Hiertoe worden in een tiental sectoren handelsmissies naar , en beursdeelnames in Japan georganiseerd onder "Europese Vlag".

Dit instrument blijkt zeer succesvol en inmiddels hebben meer dan 1000 bedrijven uit alle 15 lidstaten de gelegenheid gekregen om via dit programma kennis te maken met de Japanse markt en hun produkten en bedrijf te presenteren aan geinteresseerde Japanse counter-parts. Dit heeft geleid tot verkopen die een waarde vertegenwoordigen van honderden miljoenen Euro.

Namens de Europese Commissie organiseert de Kamer van Koophandel Amsterdam, uitvoerder van het programma in Nederland, in samenwerking met de Japan Trade Club een seminar over marktkansen in Japan waarin ondermeer de mogelijkheden van bovenstaand instrument wordt gepresenteerd aan het bedrijfsleven. Japan is nog steeds een ondergewaardeerde markt voor het Nederlands bedrijfsleven, maar in deze tweede economie van de wereld met 126 miljoen (rijke) consumenten en een BNP dat bijvoorbeeld ruim 4x zo groot is als dat van China, liggen er volop kansen.

Sprekers zijn ondermeer Mw. Dr. E. Plooij-van Gorsel , Lid van het Europees Parlement, over de rol van de EU in de ondersteuning van het MKB als het gaat om export naar Japan en de heer drs. J.Th. C. Mol, Gevolmachtigd Minister Economie en Financien en Hoofd Economische Afdeling van de Nederlandse Ambassade in Tokio, over 400 jaar handelsrelaties tussen Nederland en Japan en exportmogelijkheden. Verder zullen enkele bedrijven hun ervaringen met Japan en het EU Gateway to Japan programma toelichten.

Het seminar vindt plaats op maandag 23 oktober a.s. van 14:00 - 18:00 in Fletcher Hotel Prinsen, Julianastraat 21, Vlijmen.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Asia House, de heer J. Meurs, tel: 020-676 66 86.