Politiebericht Groningen

Dinsdag 24 oktober 2000

Dagelijkse berichten regio Groningen

Oude Pekela: woningbrand
In een woning aan de Meidoornstraat in Oude Pekela is vannacht brand uitgebroken. De vuurhaard is ontstaan in het schuurgedeelte van de woning. De brandweer had de brand snel onder controle en kon voorkomen dat het vuur zich verplaatste naar het woongedeelte. De politie onderzoekt de oorzaak van de brand.

Winschoten: inbrekers aangehouden
Twee inwoners van Winschoten (19 en 35) zijn kort na middernacht in de omgeving van het Israelplein in hun woonplaats aangehouden. Ze werden verdacht van een inbraak die kort daarvoor had plaatsgevonden in een aldaar staande supermarkt. De politie werd getipt over de inbraak en trof beide mannen even later aan. Ze zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Nieuwe Pekela: auto in de sloot
Een 36-jarige automobilist uit Oude Pekela is vannacht op de Provincialeweg N366 met zijn auto in de sloot beland. Hij kwam vanuit de richting Veendam en reed in de richting van zijn woonplaats. Bij de afslag Winschoten verloor hij de macht over het stuur, waarna hij met de auto via de berm in de sloot reed. De bestuurder bleef ongedeerd. De auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Appingedam: inbrekers aangehouden
De politie heeft vannacht een 19-jarige inwoner van Appingedam en twee inwoners van Emmen (23 en 17)aangehouden op verdenking van een inbraak in het kantoorgedeelte van het Opvangcentrum voor asielzoekers aan de Solwerderweg in Appingedam. Ze waren door de beheerder betrapt die de politie waarschuwde. Deze trof ze even later aan op de Farmsumerweg in Appingedam,. De heren zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Sappemeer: jongetje aangereden
Een 8-jarig jongetje uit Hoogezand brak gistermiddag zijn enkel toen hij op de Noorderstraat in Sappemeer plotseling de weg overstak en werd aangereden door een passerende automobilist Deze kon ondanks krachtig remmen een aanrijding niet meer voorkomen. Het jongetje is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis.

Mensingeweer: auto in de sloot
Een 37-jarige inwoonster van Ezinge raakte gistermiddag gewond toen ze op Groot Maarslag bij Mensingeweer met haar auto in een slip raakte en in de sloot belandde. Ze is met borstklachten overgebracht naar het ziekenhuis. Ze had vermoedelijk te sterk geremd op een weggedeelte dat enigszins glad was door modder. Dit was ontstaan door het rooien van suikerbieten. De weg was echter beveiligd met zogeheten modderborden. Tevens was de grootste hoeveelheid modder van de weg geschoven. De auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld.

Groningen: brand in opslagruimte
In een opslagruimte van tweede hands TVs en koelkasten aan de Kruitlaan in Groningen brak vanmorgen brand uit. De brandweer had de brand die, vermoedelijk tengevolge van kortsluiting, ontstond tussen een vloer van de eerste verdieping, snel onder controle. Tijdens de bluswerkzaamheden brak een gasleiding, maar ook dat kon snel door de brandweer worden verholpen. De schade bleef beperkt. Door de technische recherche wordt een onderzoek ingesteld naar oorzaak van de brand.

Groningen: huisvredebreuk
In een opvanghuis voor daklozen in de Schoolstraat in Groningen heeft de politie gisteravond een 46-jarige man uit Groningen aangehouden. Vanwege zijn agressieve gedrag werd de man het verblijf in het opvanghuis geweigerd. Hij wilde het pand echter niet verlaten. Ook politiemensen konden de man niet op andere gedachten brengen waarop hij is aangehouden. De man werd meegenomen naar het politiebureau en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Tegen de verdachte wordt proces-verbaal opgemaakt voor huisvredebreuk.

Groningen: inbreker aangehouden
In een kantoorpand aan de Grote Rozenstraat in Groningen heeft de politie gisteravond een 36-jarige man uit Groningen aangehouden. De man werd in het pand aangetroffen nadat het inbraakalarm in werking was getreden. Om binnen te komen had de verdachte een raam vernield. Hij had inmiddels kantoorapparatuur, waaronder een rekenmachine, een faxapparaat en een telefoon, klaargezet om mee te nemen. De verdachte is naar het politiebureau gebracht en voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Groningen: man steelt uitlaat
Op de Eendrachtskade in Groningen heeft de politie gisteravond een 20-jarige man uit Groningen aangehouden. Een surveillerende politieman zag de verdachte fietsen en die gooide een pakket weg wat hij achter op de fiets vervoerde. Dat bleek een dubbele auto-uitlaat te zijn. Bij onderzoek bleek de uitlaat afkomstig te zijn uit een autoshop waar door middel van het inslaan van een ruit was ingebroken. De verdachte is naar het bureau gebracht en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. De uitlaat is teruggegeven aan de eigenaar van de autoshop.

Groningen: voetganger gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Munnekeholm in Groningen is gistermiddag een 75-jarige voetganger gewond geraakt. De vrouw stak via de voetgangersoversteekplaats de rijbaan over en werd aangereden door een 20-jarige fietser uit Groningen. De bejaarde vrouw kam te vallen en is door een ambulance met hoofdletsel naar een arts gebracht.

Groningen: man aangehouden
De politie heeft vannacht op de Meeuwerderweg in Groningen een 19-jarige Stadjer aangehouden. Politiemensen betrapten de man terwijl hij met een verfspuitbus allerlei teksten aanbracht op een schaftkeet van de gemeente Groningen. Na het opmaken van een bekeuring is de man heengezonden. De spuitbus is door de politie ingenomen en vernietigd.

Groningen: bromfietser onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie vannacht op de Sportlaan in Groningen een 28-jarige man uit Groningen aangehouden. De man reed op een brommer en bleek bij een routinecontrole door de politie onder invloed van alcohol te verkeren. Bij de ademanalyse op het politiebureau werd 0.65 promille alcohol gemeten. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden.

Groningen: vrouw aangehouden
Op de Korreweg in Groningen heeft de politie gistermorgen een 36-jarige Egyptische vrouw uit Amsterdam aangehouden. De vrouw meldde zich aan het politiebureau aan de Korreweg om aangifte te doen van vermissing van haar paspoort. Bij controle van de door de vrouw opgegeven persoons- en adresgegevens bleek dat de vrouw niet was aangemeld en dat zij een niet bestaand adres opgaf. Toen de vrouw in de gaten kreeg dat het opgeven van onjuiste gegevens werd ontdekt vluchtte ze het politiebureau uit maar kon kort daarop worden aangehouden. Ze is overgedragen aan de Vreemdelingenpolitie.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900 8844.