Campagne 'Stress op het werk'

Woerden, 24 oktober 2000

Gezondheidswijzers starten in november

campagne 'Stress op het werk'

Stress en Burnout staan in de top drie van arbeidsklachten. Toch is stress op het werk nog vaak een onderschat probleem en bestaan er veel vooroordelen:

'Daar heb ik geen last van.'
'Stress, daar hebben alleen watjes last van.'
'Een beetje stress hoort erbij, daar moet je tegen kunnen.' 'Ik ben wel moe en te druk, maar dat is tijdelijk. Het is gewoon even volhouden.'
'Dat hebben alleen mensen in topbanen, met veel vergaderingen en papierwerk.'

Om de kennis over stress bij het algemeen publiek te vergroten, start bij alle Gezondheidswijzers in Nederland in november de campagne 'Stress op het werk'. Gezondheidswijzers zijn regionale informatiepunten over gezondheid, waar iedereen gratis terecht kan met vragen over gezondheid, ziekte of handicap.

De campagne 'Stress op het werk' wordt gecoördineerd door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) en ondersteund door het Nationaal Fonds Geestelijke Volksgezondheid (NFGV).

Informatiebijeenkomsten en website
In november organiseren Gezondheidswijzers op een groot aantal plaatsen in Nederland activiteiten, variërend van informatiebijeenkomsten, lezingen, discussies, tentoonstellingen tot wandeltochten. Op 31 oktober wordt op het landelijke congres 'Digitaal gezond' de website www.stressophetwerk.nl geopend. Op deze website is een overzicht van alle regionale activiteiten te vinden en informatie en tips over stress. De bezoeker kan ook stresstesten doen om meer zicht te krijgen op de eigen situatie.

Brochure en tentoonstelling
Speciaal voor de themamaand 'Stress op het werk' is door het NFGV een brochure gemaakt met informatie voor het herkennen en aanpakken van stress in de werksituatie. Ook wordt de folder 'Stress, Overspannen, Burnout' opnieuw uitgegeven. Een onderdeel van de stressmaand is de reizende tentoonstelling 'Hoofdzaken. Ruimte voor geestelijke gezondheid' van het NFGV die in Amsterdam, Nijmegen en Maastricht is te bezichtigen.

Vanaf 31 oktober a.s. kunt u informatie over specifieke activiteiten vinden op www.stressophetwerk.nl

Voor meer informatie:
NIGZ, Coördinatiepunt Gezondheidswijzers, Noor Koster telefoon 0348-439837, www.gezondheidswijzers.nl
NFGV, Astrid Haven, telefoon 030- 2971197 (voor website en brochure)

NIGZ
cluster Lokale Gezondheidsbevordering