Manifestatie Historisch Interieur 2001

Datum nieuwsfeit: 24-10-2000

Manifestatie Historisch Interieur 2001

Nationale manifestatie vraagt aandacht voor behoud van kwetsbaar cultuurgoed via website, publicatie, Open Monumentendagen, top 100 van best bewaarde woonhuisinterieurs, televisiedocumentaires en vaksymposium.

Belang van het historisch woonhuisinterieur
Het authentieke woonhuisinterieur uit de periode 1600-1940 is een uiterst kwetsbaar onderdeel van ons culturele erfgoed. Het valt niet of nauwelijks onder de beschermende vleugels van de monumentenwet en door gebrek aan kennis en inzicht gaat er nog steeds veel waardevols verloren. Dit, ondanks het feit dat Nederland een lange traditie heeft waar het de zorg voor monumenten en roerende cultuurgoederen betreft. Organisaties als de Rijksdienst voor de
Monumentenzorg (RDMZ), het Instituut Collectie Nederland (ICN) en tal van andere particuliere en
overheidsinstellingen spannen zich in voor instandhouding en conservering. Het historische woonhuisinterieur kreeg tot nu toe veel minder aandacht. Toch kent ons land vele prachtige voorbeelden van goed bewaarde authentieke interieurs: van landhuizen en stadspaleizen tot minder in het oog springende particuliere woningen. Daar zijn vaak nog waardevolle ensembles te vinden: architectuur, betimmeringen, wanden, plafonds, meubilair, kunstvoorwerpen, gebruiksgoederen en installaties (verlichting- en verwarmingssystemen) die een historische eenheid vormen. Het zijn belangrijke
getuigenissen van creativiteit, vakmanschap, inventiviteit en welstand. Daarnaast geven authentieke woonhuisinterieurs een beeld van de vaak uiterst boeiende geschiedenis van bewoners en brengen hun denkbeelden, handelen en fascinaties op indringende wijze in beeld.

Manifestatie
De Rijksdienst voor de Monumentenzorg en het Instituut Collectie Nederland hebben de handen ineengeslagen en de Stichting Manifestatie Historisch Interieur 2001 opgericht om op grote schaal aandacht te vragen voor behoud van het historische Nederlandse woonhuisinterieur. Deze stichting zal het komende jaar tal van activiteiten initiëren, stimuleren en coördineren die moeten leiden tot grotere publieke bewustwording en een toename van kennis van bij het beheer betrokken professionals. Ook is het uitdrukkelijk de bedoeling om de verschillende overheden op hun
verantwoordelijkheden te wijzen. De doelstelling van de stichting moet zich dus in de toekomst waarmaken en is er op gericht dat de kwaliteit van het toekomstig beheer en behoud toeneemt.

Vijf onderdelen
De Manifestatie Historisch Interieur 2001 bestaat uit vijf verschillende onderdelen. De eerste vier zijn primair gericht op het algemene (geïnteresseerde) publiek; het als laatste genoemde symposium is voor vakmatig betrokkenen (zoals restauratie-architecten, kunsthistorici, eigenaren en beheerders van monumenten) bestemd.

·De website www.interieurmanifestatie.nl

·De publicatie Historische interieurs in Nederland (werktitel)

·De presentatie van de top 100 van best bewaarde woonhuisinterieurs

·De documentaireserie Binnen de buitens (werktitel)
·Het vaksymposium Het historische interieur: herkenning, behoud, gebruik (werktitel)

De website zal vanaf 24 oktober online zijn, de overige onderdelen van de manifestatie vinden plaats rond de Open Monumentendagen op zaterdag 8 en zondag 9 september 2001. Met de Stichting Open Monumenten Dagen (OMD) is nauwe samenwerking aangegaan. Zo heeft de OMD niet alleen het thema 'wonen' overgenomen, maar ook zal het merendeel van de 'top 100' van best bewaarde woonhuisinterieurs tijdens de Open Monumentendagen te bezichtigen zijn.

Organisatie
De Stichting Manifestatie Historisch Interieur 2001 is speciaal voor deze manifestatie opgericht en wordt gefinancierd door de RDMZ, het ICN en het ministerie van OCenW. Als formele opdrachtgevers van de Stichting fungeren prof. drs. A.L.L.M. Asselbergs (directeur RDMZ) en drs. R.H.C. Vos (directeur ICN). De stichting is gevestigd in een van de vestigingen van het Instituut Collectie Nederland te Amsterdam.

Sponsoring
F. Van Lanschot Bankiers/ Van Lanschot Ars Mundi treedt op als sponsor van de manifestatie. Het van oorsprong Bossche bankiershuis, dat zijn expertise voornamelijk inzet voor vermogende particulieren, instituten en (middelgrote) familiebedrijven, heeft een grote betrokkenheid bij het onderwerp van de manifestatie. Het merendeel van de vestigingen van Van Lanschot is ondergebracht in monumentale stadspaleizen. Daarnaast wenst Van Lanschot zich met haar merk Van Lanschot Ars Mundi nader te profileren als verzekeraar van kunst en kostbaarheden.

Mediacontacten
Informatie over activiteiten van de Stichting Manifestatie Historisch Interieur 2001 zal regelmatig worden
gecommuniceerd via persberichten en de website. Ook zullen in de loop van 2001 persbijeenkomsten en -presentaties worden georganiseerd. Uiteraard zijn persberichten, beeldmateriaal en informatie over de laatste stand van zaken te vinden op de website interieurmanifestatie.nl.

Noot voor redacties