Europese Commissie akkoord met Ahold acquisitie in Spanje

Bron: Koninklijke Ahold
Koninklijke Ahold
Europese Commissie akkoord met Ahold acquisitie in Spanje

Ahold overname Superdiplo nu in afrondingsfase

Zaandam, 24 oktober 2000 ? De Europese Commissie in Brussel heeft geen bezwaren tegen de acquisitie door Ahold van de vooraanstaande Spaanse hyper- en supermarktonderneming Superdiplo. Dit is gisteren in Brussel bekendgemaakt.

Superdiplo is eigenaar van ruim 300 supermarkten en hypermarkten in Zuid-Spanje, op de Canarische Eilanden en in de regio Madrid. De onderneming is sterk winstgevend met een omzet van circa Euro 1,5 miljard. De activiteiten en locaties van Superdiplo sluiten voortreffelijk aan bij die van Ahold in Spanje. De Superdiplo winkels leveren wekelijks aan 4 miljoen klanten een uitgebreide keus uit versprodukten, kruidenierswaren en huishoudelijke artikelen. Superdiplo staat bekend om haar uitstekende service. Na de overname zal Ahold in Spanje volgend jaar in een klap drie keer zo groot zijn als nu. Talrijke synergie en schaalgrootte voordelen zullen na afronding van de acquisitie worden gebruikt om de lokale posities verder te versterken en de winstgevendheid te verhogen. Ook het management van Superdiplo staat bekend als zeer professioneel.

Ahold verwacht de acquisitie voor het eind van het jaar te kunnen finaliseren. Het bod op alle uitstaande aandelen Superdiplo is in voorbereiding en zal worden uitgebracht na goedkeuring van de prospectus door de beursautoriteiten in Madrid.

Op 7 september j.l. bij de annoncering van de acquisitie, maakten het management van Ahold en Superdiplo al bekend dat enige Superdiplo grootaandeelhouders met 69% van de aandelen, het overeengekomen bod zullen honoreren. Verwacht wordt dat de overige aandeelhouders dit eveneens zullen doen.

Na afronding van de acquisitie zal Ahold in Spanje beschikken over 530 winkels met een jaaromzet van circa Euro 2 miljard. Verdere aanzienlijke groei wordt nagestreefd.
Superdiplo beschikt al over verschillende nieuwe locaties voor de vestiging van grote winkels.