Beleggers richten zich nog steeds voornamelijk op financials

Datum nieuwsfeit: 24-10-2000
NIPO

Finance nog steeds gezien als meest populaire sector om te beleggen; IT en Telecom nu minder aantrekkelijk

Uit een onderzoek onder ruim 900 beleggers gehouden door het NIPO in het 3e kwartaal van 2000 blijkt dat de sector Financiële Dienstverlening flink aan populariteit gewonnen heeft bij beleggend Nederland. Vorig jaar waren er nog 8 beleggers die deze sector aantrekkelijk vonden om in te beleggen tegenover 1 belegger die de sector onaantrekkelijk vond. Hiermee was Finance ook vorig jaar al de aantrekkelijkste sector. Inmiddels zijn er bijna 18 beleggers die Financiële Instellingen de moeite waard vinden tegenover iedere belegger die de sector onaantrekkelijk vindt.

Niet verrassend is dat Telecom en IT flink aan populariteit verloren hebben bij de gemiddelde Nederlandse belegger. Deze sectoren stonden vorig jaar nog op respectievelijk de 2e en 3e plaats, en zijn inmiddels naar de 5e en 6e plaats gezakt. De sector Handel is nu de tweede populaire sector, er zijn ruim 4 beleggers die deze sector aantrekkelijk vinden tegenover elke belegger die het geen aantrekkelijke sector vindt. 1 | Aantrekkelijkheid van verschillende beleggingssectoren: Verhouding aantrekkelijk / onaantrekkelijk

Bron: NIPO, 2000 1 beleggers in één of meer van de volgende producten: beleggingsfondsen, aandelen, obligaties, opties10% van de Nederlandse beleggers heeft beleggingsbeleid reeds gewijzigd i.v.m. nieuw belastingstelsel en 32% is dat van plan Het nieuwe belastingstelsel dat in januari 2001 in werking zal treden gaat op een andere manier om met rendement op beleggingen dan tot nu toe het geval was. Eén op de 10 beleggers heeft nu al zijn beleggingsbeleid gewijzigd in verband met de wetswijzigingen.

Hoe groter de beleggingsportefeuille, des te vaker wordt het beleggingsbeleid aangepast als gevolg van het nieuwe belastingstelsel. Van de beleggers met een portefeuille van minder dan fl. 50.000 heeft 5% het beleid al gewijzigd. Van de beleggers met meer dan fl. 50.000 heeft 17% dit al gedaan.

Bijna een derde van de beleggers is van plan om anders te gaan beleggen maar heeft dit nog niet gedaan. De komende tijd zullen nog veel beleggingsportefeuilles kritisch worden bekeken. 2| Percentage beleggers dat beleggingsbeleid reeds gewijzigd hebben en percentage dat van plan is dit te doen i.v.m. nieuw belastingstelsel 2001

Bron: NIPO, 2000

Meerderheid Nederlandse ondernemers vindt het een goede tijd om aandelen te kopen Sinds 1998 wordt ieder kwartaal aan 4500 directeuren en financiële managers in het Nederlandse bedrijfsleven gevraagd of zij denken dat het een tijd is om aandelen te kopen of niet. In het tweede kwartaal van dit jaar zei 51% dat het nu de tijd hiervoor is.

De volgende grafiek geeft aan hoeveel ondernemers het een goede tijd voor aandelen vinden minus het aantal ondernemers dat het geen goede tijd vindt. Sinds het begin van dit jaar is het aantal optimistische managers iets gedaald. 3 | Percentage ondernemers dat het een tijd vindt om aandelen te kopen" minus het aantal dat het geen tijd vindt om aandelen te kopen (Bron: NIPO Business Monitor, 1e kwartaal 1998 t/m 2e kwartaal 2000)

Bron: NIPO, 2000

NIPO, het Marktonderzoekinstituut Afdeling Financiële Dienstverlening Nina de Ruiter Tel: 020-5225 936 Email: (n.ruiter@nipo.nl)