Microsoft verwerft rechten voor 'Oddworld'-games op Xbox

Datum nieuwsfeit: 24-10-2000

Microsoft verwerft exclusieve wereldwijde rechten voor 'Oddworld'-games op Xbox

Vier titels van het actie-/avonturenspel worden uitsluitend voor Xbox videogameconsole ontwikkeld

Schiphol-Rijk, 24 oktober 2000 - Microsoft heeft een overeenkomst gesloten met de toonaangevende interactieve entertainmentuitgever Infogrames voor de exclusieve wereldwijde publicatie- en distributierechten van de games uit de 'Oddworld'-series. Deze games worden geproduceerd door Oddworld Inhabitants. Microsoft zal de eerstvolgende vier titels uit de 'Oddworld Quintology' exclusief voor haar Xbox gameconsole uitbrengen, te beginnen met het reeds veelbesproken 'Munch's Oddysee'. Dit spel zal naar verwachting in de herfst van 2001 beschikbaar komen, uitsluitend voor de Xbox.

"De mogelijkheid om onze grote publicatie- en marketingafdelingen in te zetten voor zulke populaire spellen als 'Oddworld', is een belangrijke stap", zegt Ed Fries, vice-president games publishing van Microsoft. "Dit sluit perfect aan op onze strategie om samen te werken met de beste spelontwerpers ter wereld, zodat we games op de markt kunnen brengen, die spelliefhebbers overal ter wereld in vervoering zullen brengen."

Sinds hun debuut behoren de 'Oddworld'-series wereldwijd tot de populairste games. Inmiddels zijn er over de hele wereld meer dan vier miljoen kopieën van verkocht, zijn er ruim honderd prijzen in de wacht gesleept en hebben 35 tijdschriften hun covers ermee getooid. De twee eerder uitgebrachte hoofdstukken, 'Abe's Oddysee' en 'Abe's Exoddus', zijn veelvuldig geprezen om hun fraaie, kunstzinnige graphics, unieke personages en aantrekkelijke spel. Het op handen zijnde 'Munch's Oddysee' gaat voort op deze inventieve weg.

Volgens Lorne Lanning, president en medeoprichter van Oddworld Inhabitants, was de keuze voor het Xbox-platform eenvoudig. "Onze doelstelling met 'Munch's Oddysee' en toekomstige afleveringen uit de 'Quintology'-reeks is altijd geweest om een intense spelervaring te creëren, die de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert. Alleen Xbox geeft ons de grafische kracht en het geweldige digitale geluid om onze creatieve talenten ten volle te ontplooien en de imaginaire wereld en personages van Oddworld tot leven te brengen."

De populaire 'Oddworld'-series zijn oorspronkelijk door Infogrames gepubliceerd. Volgens Yves Blehaut, senior vice-president van Infogrames, zullen de exclusieve publicatierechten die Microsoft nu voor de volgende titels van de 'Oddworld'-series heeft verworven, de wereldwijde populariteit van de games verder versterken. "De 'Oddworld'-serie komt het best tot z'n recht met de allermodernste technologie, zoals die van het Xbox-systeem. Microsoft's marketingplannen voor de lancering van de Xbox, inclusief alle publicitaire ondersteuning, zullen enorm bijdragen aan de populariteit van 'Munch's Oddysee", stelt Blehaut.

Oddworld Inhabitants voegt zich bij een indrukwekkende lijst van ontwikkelstudio's - waaronder Lionhead Satellites en Stormfront Studios - die exclusieve Xbox-content zullen gaan produceren onder het Microsoft-label. "Deze samenwerking met Microsoft maakt het ook mogelijk om de talenten van twee grote bedrijven te combineren", zegt Lanning. "Wij waren al onder de indruk van Microsoft's enorme spierballen op het gebied van marketing en distributie, maar wat ons echt over de streep heeft gehaald, was haar intentie en visie om de beste games te produceren."

De huidige aankondiging is de jongste in een reeks initiatieven om industrieondersteuning voor de Xbox te verwerven. Al meer dan 150 van 's werelds beste games bedrijven hebben zich recentelijk voor ondersteuning van het platform uitgesproken, vooral vanwege de geavanceerde technologie die hen in staat zal stellen om hun creatieve visie op games te realiseren.

Over Oddworld Inhabitants
Oddworld Inhabitants is in 1994 opgericht door twee veteranen op het gebied van speciale effecten en computeranimaties, Sherry McKenna en Lorne Lanning. Het bedrijf (www.oddworld.com/) legt zich volledig toe op het creëren van interactieve entertainment van de volgende generatie. De unieke productiefaciliteiten in San Luis Obispo, Californië, hebben de beste talenten op het gebied van videogames en animaties van over de hele wereld aangetrokken.

Over Infogrames
Infogrames (Nasdaq 'IFGM') heeft haar hoofdkantoor in New York en is een niet-volledige dochteronderneming van Infogrames Entertainment SA (Parijse beurs 'Sicovam 5257'). Het bedrijf is wereldwijd marktleider op het gebied van interactieve entertainmentsoftware. Infogrames is bekend vanwege bestsellers zoals de populaire 'Oddworld'-series, 'Unreal Tournament' en 'Driver'. Deze games zijn voor alle belangrijke platforms voor videogames beschikbaar. Meer informatie is te vinden op de website van het bedrijf, adres www.us.infogrames.com/.

Over Xbox
Xbox (www.xbox.com/) zal naar verwachting in de herfst van 2001 beschikbaar komen. Xbox is Microsofts videogameconsole van de volgende generatie en biedt superieure graphics, uitstekend geluid en de beste spelomgeving. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat Xbox beschikt over tenminste drie keer zoveel grafisch vermogen als de nieuwste generatie spelconsoles. De Xbox is voorzien van een CPU met een kloksnelheid van 733 MHz, een speciaal ontwikkelde grafische chip die meer dan duizend miljard operaties per seconde kan verwerken, een harde schijf van 8GB, 64MB geheugen, een audioprocessor met 256 audiokanalen, alsmede breedbandconnectiviteit waardoor on-line gespeeld kan worden. Xbox maakt gebruik van bekende architectuur en DirectX-ontwikkelgereedschappen, waardoor ontwikkelaars in kortere tijd betere games kunnen produceren.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.