Online financiele organisaties wekken minder vertrouwen

Datum nieuwsfeit: 24-10-2000

PERSBERICHT, 25 Oktober 2000
Voor onmiddelijke publicatie

'De Europese Internetgebruiker heeft meer vertrouwen in traditionele dan in online financiële organisaties'

Amsterdam, 24 oktober 2000: uit de eerste Europese versie van de 'Industry User Monitor(tm) Online Finance' van Pro Active International blijkt dat de gemiddelde Europese Internetgebruiker meer vertrouwen heeft in de traditionele financiële organisatie dan in de online financiële organisatie. 29% geeft de voorkeur aan de traditionele leverancier van financiële diensten, terwijl 19% aangeeft meer vertrouwen te hebben in de online branchegenoot.

De oorzaak hiervoor kan deels gezocht worden in de hoeveelheid persoonlijke informatie die verstrekt dient te worden om gebruik te kunnen maken van de diensten van financiële instellingen. 21% van de Europese Internetgebruikers geeft aan geen persoonlijke informatie te willen verstrekken aan een 'cyber' bank.

Ook blijkt dat de site van de eigen bank door de Europese Internetgebruiker het meest bezocht wordt voor financiële diensten. 61 procent van de Europese Internetgebruikers geeft aan deze site in de afgelopen twee maanden bezocht te hebben.

80% vindt de mogelijkheid om op deze site een persoonlijk overzicht van de huidige bankrekeningen te krijgen belangrijk. Ook de mogelijkheid om persoonlijke data aan te passen scoort met een importantie van 66% hoog.

In vergelijking met de gemiddelde Europese Internetgebruiker heeft de Nederlandse Internetgebruiker minder vertrouwen in online financiële organisaties: slechts 15% geeft aan meer vertrouwen te hebben in de online organisatie, 43% geeft de voorkeur aan een traditioneel financieel bedrijf.

Deze eerste resultaten van de 'Industry User Monitor(tm) Online Finance' zijn gebaseerd op een onderzoek onder een representatieve groep Internetgebruikers in acht verschillende Europese landen, uitgevoerd in september 2000.

Anouk Pappers, International Account Director Pro Active International: 'Het onderzoek toont ook aan dat de meeste Europeanen het Internet vooral gebruiken als informatiebron voor financiële dienstverlening. Dat is niet verassend, maar interessant is echter wel om te zien dat 45% reeds gebruikmaakt van Internet voor het overmaken van geldbedragen. Overigens wijkt hierin de Nederlandse Internetgebruiker met een percentage van 42% nauwelijks af.'

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Katja Claessens
International Marketing Director
Pro Active International

Tel.: 020 5040300
Email: (k.claessens@proactiveinternational.com)

www.proactiveinternational.com

De Industry User Monitor(tm) wordt door Pro Active International halfjaarlijks uitgevoerd in 8 Europese landen, voor de volgende branches: Finance, Retail, Internet Access, Entertainment, Mobile Internet Access, Advertising, Recruitment, Brand Building, Travel en Customer Loyalty.

De Industry User Monitor(tm) biedt op Europees en op nationaal niveau een volledig inzicht in het kennisniveau, de houdingen, het gedrag en de verwachtingen van online klanten ten opzichte van deze branches in het algemeen en ten opzichte van de belangrijkste spelers en de produkten en diensten binnen deze branches in het bijzonder.

Daarnaast biedt Pro Active International voor bovenvermelde branches rapporten aan die de leverancierskant van deze branches belichten: de Industry Analysis rapporten. Deze nauwkeurige analyses, die elke 3 maanden gepubliceerd worden, stellen de lezer in staat een succesvolle Internet-positionering en merkstrategie te ontwikkelen. De rapporten verschaffen alle informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen Europa, de Verenigde Staten en Azië.

Pro Active International is de Europese marktleider op het gebied van trendanalyse en onderzoek via het Internet. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het verbeteren van (online) communicatie- en merkstrategieën. Als Customer Knowledge Company voert zij onderzoek en analyses uit naar profielen, gedrag en verwachtingen van specifieke doelgroepen.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende Internet-bedrijven. Deze technologie wordt ook toegepast voor de Industry User Monitor(tm).

Pro Active International heeft kantoren in Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Milaan, Zurich, Frankfurt, Stockholm, Warschau, Hong Kong en New York en levert haar diensten aan een selectie van meer dan 1.000 vooraanstaande klanten.