Wapen in strijd tegen zwerfafval

25 oktober 2000

Nederlanders willen hoge geldboete

Wapen in strijd tegen zwerfafval

Nederlanders willen een hoge geldboete om zwerfafval te bestrijden. Dat is één van de opvallende conclusies uit het onderzoek dat NIPO, in opdracht van de Stichting Nederland Schoon, onlangs heeft uitgevoerd onder weggebruikers. Het onderzoek concentreert zich op de houding van weggebruikers ten aanzien van zwerfafval en het feitelijk weggooigedrag.

Maar liefst 77% van de ondervraagden vindt dat zwerfafval in Nederland aangepakt kan worden door het geven van hoge geldboetes. Een boete van honderdvijftig gulden voor het weggooien van afval op straat is voor bijna de helft van de ondervraagden een prima bedrag. Het plaatsen van meer prullenbakken of deze beter legen, staat op de tweede plaats als het gaat om het tegengaan van zwerfafval. Het geven van voorlichting is de derde oplossing die door de geïnterviewden wordt aangegeven. De resultaten van het NIPO onderzoek markeren het eind van de vier weken durende pilot-campagne waarmee de Stichting Nederland Schoon de weggebruikers van delen van de A12, de A13 en de A16 bewust heeft willen maken van het fenomeen zwerfafval en de gevolgen ervan voor mens en milieu.

Gebrek aan kennis schadelijk voor milieu Uit het onderzoek blijkt verder dat de kennis over zwerfafval en de schadelijkheid ervan voor het milieu beneden peil is. Toch noemt een meerderheid van 63% zichzelf milieubewust. De weggebruikers storen zich niet zozeer aan het zwerfafval dat ze het meest tegenkomen, maar aan het zwerfafval dat men het meest schadelijk acht voor het milieu. Onvoldoende prullenbakken en de gedachte dat het niet schadelijk is voor het milieu, zijn dan ook redenen om afval in de berm te gooien. Daarbij denken jongeren tussen de 16 en 24 jaar meer dan gemiddeld dat peuken, kauwgom, bananenschillen en klokhuizen het milieu niet schaden. Het begrip 'zwerfafval' blijkt rekbaar en de kennis over de biologische afbreekbaarheid van verschillende soorten zwerfafval is niet groot. Kauwgom wordt zelfs als voorbeeld van biologisch afbreekbaar afval genoemd: terwijl juist kauwgom er zo'n twintig tot vijfentwintig jaar over doet om in het milieu opgenomen te worden!

Op de vraag wat onder zwerfafval valt, scoren verpakkingen als blikjes spontaan het hoogst (45%). Slechts 2% denkt daarbij aan kauwgom. Na hondenpoep wordt fruitafval het minst gezien als zwerfafval. Daarnaast bestaat er voor de weggebruikers geen verschil tussen zwerfafval en het dumpen van groot afval. Vooral de bestuurders van vrachtwagens denken bij zwerfafval vaker dan gemiddeld aan 'groter' afval.

Een ruime meerderheid van de geïnterviewden (63%) denkt dat plastic flessen het milieu het meest schaden. Meer dan drankblikjes die ijzeroxide in de bodem achterlaten en patatbakjes die biologisch helemaal niet afbreekbaar zijn. Papieren wikkels vindt men weer schadelijker dan peuken en kauwgom.

Landelijke campagne Het resultaat van de pilot-campagne baant de weg voor een landelijke campagne, die voorjaar 2001 van start gaat. Het NIPO onderzoek geeft bovendien aanleiding voor voorlichtingscampagnes gericht op specifieke doelgroepen, zoals jongeren tussen de 16 en 24 jaar. Uit het onderzoek komt bovendien naar voren dat 25% van de ondervraagde automobilisten afval niet in de berm zou gooien als er een afvalbak in hun auto zou zitten. Dit kan jaarlijks zo'n 25.000 ton afval langs de kant van de weg schelen. Daarom heeft de Stichting Nederland Schoon een ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Studenten Industrieel Ontwerp worden gevraagd een afvalvoorziening te ontwerpen voor in de auto. Volkswagen en Shell Nederland ondersteunen deze actie. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de AutoRAI in 2001. Meer informatie over deze wedstrijd kunt u vinden op de website van de Stichting Nederland Schoon.

Stichting Nederland Schoon ontwikkelt en realiseert preventie- en bewustwordingsprojecten en wil door een gedragsverandering bij de consument de hinder door zwerfafval verminderen. De Stichting Nederland Schoon is een gezamenlijk initiatief van het bedrijfsleven, de overheid en belangenorganisaties.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Mariëlle van Aggelen, directeur van Stichting Nederland Schoon (tel: 070-3042 080) of het NIPO, Kitty Pardoel (tel: 020-5225 392).

Methode: Exit-onderzoek met behulp van CASI (computer assisted self-comletion interviewing). De veldwerkperiode heeft plaatsgevonden in week 37, 2000 (n=751).

Overige persberichten van het NIPO