Resultaten 3e kwartaal Copaco NV

publicatie: 25 oktober 2000
na: 17.00 uur

COPACO : 8% GROEI IN HET 3E KWARTAAL

Eindhoven : Copaco, actief in de ICT-markt op het gebied van hardware, software, consultancy en ICT-opleidingen, heeft het derde kwartaal een omzetgroei ten opzichte van het derde kwartaal 1999 gerealiseerd van 8%. De omzet steeg van 103,3 miljoen in 1999 naar 111,6 miljoen dit jaar.
De omzet in Service en Solutions steeg van 4,5 miljoen naar 11,2 miljoen, een stijging van 148%.
De omzet van ICT Producten en Software steeg van 98,7 miljoen in het derde kwartaal van 1999 naar 100,4 miljoen in dit jaar, een stijging van 1,7%. Ondanks deze stijging ligt Copaco dit jaar nog 1,5% achter op de eerste 3 kwartalen 1999 ( 326 miljoen omzet eerste drie kwartalen 2000 ten opzichte van 331 miljoen eerste drie kwartalen 1999) door het zwakke eerste halfjaar 2000.

De onlangs aangekondigde verhuizing van Amtron uit Naarden is inmiddels voltooid. Deze onder-neming is met werkmaatschappij Lifeware te Eindhoven geïntegreerd.

A-Line te Naarden is zich, op de afdeling Point of Sale Systems na, volledig op de verkoop van Software en Software-licenties gaan richten en heeft de rest van haar activiteiten, Networking e.d., grotendeels bij werkmaatschappij Quadram te Eindhoven ondergebracht.

De marktontwikkelingen
De ICT-markt is in 2000 tot op heden terughoudend geweest, ook veroorzaakt door de aandacht die internet en haar grote verscheidenheid aan toepassingsmogelijkheden opeist. Ondernemingen en gebruikers onderzoeken en beraden zich wat deze nieuwe technologie voor hen concreet kan betekenen. De terughoudende markt veroorzaakt een verhevigde concurrentie van de aanbieders, waardoor de marge onder druk staat.

Verwachtingen
De reorganisaties, integraties en het verder verbeteren van de interne automatisering bij werkmaatschappij Quadram stemmen Copaco tot voorzichtig optimisme. De vooruitzichten ten aanzien van de omzet voor het 4e kwartaal zijn redelijk te noemen.
Copaco rapporteert de winst halfjaarlijks. Over het eerste halfjaar van 2000 meldde Copaco een verlies van 7,7 miljoen. Gezien de huidige orderportefeuille en in het licht van de genomen maatregelen blijft Copaco ook nu bij haar verwachting, dat het netto resultaat over 2000, onvoorziene omstan-digheden daargelaten, niet veel lager zal uitkomen dan het verlies dat in het eerste halfjaar is geleden. Het Bestuur van Copaco blijft van mening dat uiteindelijk ca. 2% netto resultaat na belastingen binnen enkele jaren te realiseren moet zijn. Onderdelen binnen Copaco bewijzen dat dit mogelijk is.

Profiel Copaco N.V.
Copaco N.V. is sinds 1981 actief op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT) en genoteerd aan de Officiële markt van de AEX-Effectenbeurs N.V.
De onderneming is een van de marktleiders in Nederland en levert met ca. 450 medewerkers computer-, netwerk-, data-storage en communicatieproducten, software en groupware, opleidingen en trainingen.
De activiteiten zijn ondergebracht in de werkmaatschappijen Quadram, Lifeware, @ The Academy,
A-Line, Amtron en Sydicom. In 1999 boekte Copaco een nettowinst van 5,1 miljoen op een omzet van 463 miljoen.

Voor nadere informatie:
Copaco N.V., de heer J.G.L.M. Reijers, CEO