Hoek Loos NV bouwt voor DELTA eigen stikstoffabriek

Hoek Loos

Hoek Loos bouwt voor DELTA eigen stikstoffabriek

BUITENLANDS AARDGAS VAN GRONINGER KWALITEIT VOOR ZEEUWSE INDUSTRIE

Door de geleidelijke liberalisering van de energiemarkt kunnen afnemers steeds vaker zelf een leverancier kiezen voor elektriciteit of aardgas. Hierop anticiperend importeert N.V. DELTA aardgas met een hoge calorische waarde. Om dit gas op 'Groninger kwaliteit' te brengen, gaat gassenleverancier Hoek Loos de stikstof leveren. Partijen sloten daartoe een langjarige overeenkomst.

Hiervoor ontwierp Hoek Loos een op de groei gerichte on-site stikstofplant. Deze zal de stikstof produceren met een druk van 16 bar en een zuiverheid van 97%. De capaciteit van de plant kan, dankzij de modulaire opzet, eenvoudig worden uitgebreid.

Zebraleiding
Bijna twee jaar geleden besloot het Zeeuwse energiebedrijf DELTA in Middelburg aardgas uit het buitenland te gaan importeren voor -in eerste instantie- Zeeuwse grote afnemers. Inmiddels is de 'Zebraleiding' een feit, waardoor dit aardgas vanaf het Belgische Zelzate naar Bergen op Zoom stroomt. Daar is een aftakking aangelegd naar het industriële Sloegebied bij Vlissingen.

Hogedruk
Het ontwerp voorziet in een stikstoffabriek met een back-up installatie voor piekshaving. Daarvoor wordt ter plekke vloeibare stikstof opgeslagen in een grote tank.
Nieuw voor een dergelijke installatie zijn de speciale hogedruk membranen en compressoren, die in één keer de gewenste einddruk produceren voor aflevering van het aardgas. De membraaninstallatie zal de geproduceerde stikstof aan een gasmengstation leveren, waarna laagcalorisch gas aan het bestaande net wordt geleverd. Het mengstation en het gasnet zijn in het bezit van en worden beheerd door DELTA. Begin 2001 zal de installatie gebruiksklaar zijn.

Schiedam, 25 oktober 2000