CAO-onderhandelingen met Chemgas gestart

FNV

CAO-onderhandelingen Chemgas
FWZ - (fwz.nl@wxs.nl)

De CAO-onderhandelingen met Chemgas zijn gestart. De vakbonden werken hierin samen omdat het zowel over het zoete als het zoute water gaat. De leden van FWZ, FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond worden op de hoogte gehouden. Circulaire

Datum: 25 oktober 2000 Kenmerk: 74.422.0101/CK/fv

De CAO onderhandelingen zijn nu echt gestart.

Geachte leden,

Voor de sector CAO Rijn- en Binnenscheepvaart is een resultaat bereikt en dus is ook het overleg gestart met uw werkgever om tot een nieuwe CAO te komen.

De standpunten van de partijen zijn uitgebreid toegelicht en de piketpalen zijn geslagen.

De werkgever stelt dat het kostenaspect beheersbaar moet blijven en de Vakbonden gaan uit van een aantal verbeteringen in zowel materieel als immaterieel opzicht.

Waar gaat het de Vakbonden om:

Salarisverbetering;
Afspraken over (leeftijdsbewust) personeelsbeleid; Instroom en doorstroom van functies binnen het bedrijf; Scholingsinvestering van werkgever en werknemer; Bemanningssterkte op de schepen;
Vrije vergoedingen;
Verbeteringen spaarregelingen en eindejaarsuitkering en standby-vergoeding; Functie-omschrijvingen en het daarbij behorende loonniveau.

De lijst is niet volledig maar geeft een overzicht van de zaken die besproken worden. We staan nog een behoorlijk eind uit elkaar voor wat betreft de invulling van de nieuwe afspraken, maar het gesprek wordt op een open manier gevoerd en wij gaan er vanuit dat tijdens de volgende ronden, d.d. 6 november en 22 november a.s., er spijkers met koppen geslagen kunnen worden.

Tot zover de berichtgeving van de bonden.
Reacties naar de kaderleden zijn natuurlijk altijd welkom.

Met vriendelijke groet,

Brigitte Paas FNV Bondgenoten
John Putter FWZ
Cees Klaassen CNV BedrijvenBond.