Intervet opent nieuw onderzoeks- en ontwikkelingscentrum

Datum nieuwsfeit: 25-10-2000
Akzo Nobel

NIEUWE VERSIE, VERVANGT VERSIE VAN 08.15 UUR.

Intervet koopt veterinair onderzoekslab in Duitsland

Farmaceutisch R&D centrum verhoogt innovatieve kracht Intervet

Arnhem, 25 oktober 2000 Intervet, de veterinaire business unit van Akzo Nobel, koopt een nieuw en modern onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Schwabenheim in het Duitse Rheinland-Pfalz.

Als één van de wereldleiders op het gebied van diergeneeskunde, zal Intervet zich op deze site met ongeveer 150 werknemers richten op innovatieve medicijnen voor de veterinaire wereldmarkt. De eerste afdelingen zullen begin volgend jaar operationeel zijn.

Met een totale oppervlakte van zo'n 10.000m² aan laboratoria en kantoren wordt Schwabenheim een van de belangrijkste R&D locaties van Intervet. Het gaat het wereldwijde kennisnetwerk van het bedrijf versterken en de innovatieve kracht van Intervet op het gebied van diergeneeskunde medicijnen vergroten. Deze versterking is een logische stap vooruit op Intervets route van interne groei en strategische acquisities (zoals onlangs Hoechst Roussel Vet). Naast de biologische producten dragen de farmaceutische preparaten nu al voor bijna de helft bij aan de totale omzet van Intervet.

'Intervet staat in de wereld bekend om zijn producten van hoge kwaliteit', aldus Paul Brons, als lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de totale gezondheidstak. 'Onze veterinaire business unit levert daarmee al jaren een belangrijke bijdrage aan de winstgevendheid van Pharma, die vergelijkbaar is met de winstgevendheid van de humane geneesmiddelen. We zijn vastbesloten te blijven investeren in die innovatieve kracht en dat is ook precies wat we nu in Duitsland doen.'

De investering in Schwabenheim onderstreept opnieuw de ambities van Intervet op het gebied van diergeneeskunde, ongeveer een jaar na de opening van een nieuwe farmaceutische R&D locatie in Angers (Frankrijk).

Jochen Wieda, R&D-manager in Duitsland: 'De nieuwe locatie biedt een uitstekende infrastructuur voor wat we nu en in de voorzienbare toekomst nodig hebben. Dit is een ideale omgeving om Intervets doel van verdere groei met vernieuwende producten gestalte te geven. De locatie zal worden geleid door een jong en ambitieus managementteam waar we alle vertrouwen in hebben.'

De Duitse minister Hans-Arthur Bauckhage voor Economie, Land- en Wijnbouw verwelkomt de investering van Intervet in Schwabenheim vanwege de bijdrage die het bedrijf levert aan de positie van deze regio als centrum van onderzoeks- en ontwikkelingstechnologie.

- - - -

Noot voor de redactie

Intervet, een business unit van Akzo Nobel, is een van de leidende ondernemingen in de diergezondheidszorg. De huidige positie is nr. 3 op de wereldranglijst. Intervet richt zich op onderzoek en ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van innovatieve kwaliteitsproducten voor diergezondheidszorg en voedingssupplementen. Het productenpakket bevat vaccins voor gebruik bij vee en huisdieren, gevogelte en vis, medicijnen tegen infecties en parasieten, hormoonpreparaten voor het reguleren en verbeteren van fokeigenschappen, diagnostica, voedingssupplementen en productiviteitsverbeteraars. Bij Intervet werken circa 4800 mensen en de business unit heeft een wereldwijd distributienetwerk met dochterondernemingen en agentschappen 120 landen.

Akzo Nobel, met het hoofdkantoor in Nederland, bedient klanten in de hele wereld met producten op het gebied van gezondheidszorg, verf en lakken en chemicaliën. De geconsolideerde omzet over 1999 (zonder Acordis) bedroeg circa EUR 12 miljard (bijna NLG 27 miljard). Begin dit jaar gaf de onderneming werk aan ongeveer 68.000 mensen in 75 landen. De financiële resultaten over het jaar 2000 worden bekend gemaakt op 23 februari 2001.

Internet: www.akzonobel.com
www.intervet.com