'Nederlandse gemeenten te gemakkelijk met e-Government'

Datum nieuwsfeit: 25-10-2000

GCI HOLLAND PR

'Gemeenten maken te weinig werk van mogelijkheden e-Government

'Nederlandse gemeenten maken te weinig werk
van mogelijkheden e-Government'

ZOETERMEER, 25 oktober 2000 - Nederlandse gemeenten moeten meer doen aan de verbetering van het contact met burgers via Internet. ICT is daarbij allang niet meer het grootste struikelblok. Het gaat om een juiste invulling van de kernbegrippen: organisatie, informatie en automatisering. Dat is de belangrijkste uitkomst van het seminar De overheid gaat digitaal, doet u mee?, dat vorige week werd gehouden op initiatief van Syntegra in Golden Tulip Zoetermeer. Uit onderzoek blijkt dat momenteel 63 procent van alle gemeenten nog niet beschikt over een Web Site. Van de gemeenten die wel online zijn, biedt het merendeel uitsluitend informatie. Van interactie met de burger is vrijwel geen sprake.

System Integrator Syntegra presenteerde vanuit diverse invalshoeken haar visie op en invulling van het begrip e-Government; daarnaast werden bijdragen geleverd door softwarebedrijf Oracle en de VIAG, de Vereniging van Coördinatoren Informatievoorziening en Automatisering in Nederlandse Gemeenten.

Er is werk aan de winkel, concludeerden de sprekers. De komst van het WWW heeft de overheid een extra communicatiekanaal gegeven. Een medium om informatie snel en op maat aan te bieden, toegespitst op de individuele behoefte van de burger. Maar ook om voorlichting en informatie te geven over beleid, wetswijzigingen tot en met het aanbieden van loketfuncties. Op dit moment is het Internet als interactief medium voor gemeenten echter een nog grotendeels onontgonnen terrein. En dat terwijl Minister Van Boxtel (Grotesteden- en Integratiebeleid) in april tijdens de conferentie .New Technologies and the City. heeft aangekondigd dat alle gemeenten binnen twee jaar met interactieve Web Sites op Internet vertegenwoordigd moeten zijn.

UK Online
Deze situatie vertoont veel overeenkomsten met de omstandigheden in Groot-Brittannië, waar Syntegra vorig jaar in opdracht van de Britse regering van start ging met de Web Site UK Online, vergelijkbaar met de plannen van Overheidsloket 2000 in ons land. Via deze website biedt de overheid uiteenlopende loketfuncties online aan, variërend van paspoortaanvragen, geboorteaangiftes en verhuisservices, tot zorginformatie en voorlichting. Niet alleen traditioneel via de PC, maar ook via kiosken, interactieve televisie en mobiele telefonie, zoals WAP.

Duncan McLean, Manager Marketing e-Government Syntegra UK, ziet grote kansen voor dezelfde aanpak in Nederland, in lijn met Overheidsloket2000. .Er zijn diverse overeenkomsten te noemen. De structuur van de verschillende overheidsorganen is vergelijkbaar: centraal-provinciaal-gemeentelijk. Geografisch gezien is Groot-Brittannië weliswaar groter, maar ook hier hebben we bijna evenveel gemeenten als in Nederland. Al die verschillende overheden zijn centraal via de portal UK Online vertegenwoordigd. Een mooi voorbeeld: wanneer je met vakantie gaat, kun je alle benodigde informatie via deze centrale Web Site raadplegen. Ongeacht of het gaat om het daadwerkelijk via het Web aanvragen of verlengen van paspoorten, het doorsturen of vasthouden van poststukken of berichten van ministeries over reisadviezen of gezondheidsaspecten. In de nabije toekomst is het zelfs mogelijk dat je vervolgens direct doorklikt naar een virtueel reisbureau om je vakantie te boeken. Een belangrijk uitgangspunt in de hele opzet is dat de overheden deze portal inrichten naar wat de burger wil, in de taal die de burgers spreken. Er is ook gelegenheid om over diverse onderwerpen te discussiëren en opinies te laten horen over actuele issues..

Syntegra heeft met de Britse overheid een contract voor vier jaar om UK Online verder uit te bouwen; daarnaast is er een optie voor verlenging met nog eens twee jaar. Om dit grootschalige project te doen slagen, is Syntegra partnerships aangegaan met een breed scala aan instellingen zoals banken, kiosken, supermarkten en zelfs omroeporganisaties om de kloof tussen burger en overheid makkelijker te overbruggen.

In de visie van Syntegra is Internet het middel bij uitstek voor de overheid om de interactie met de burger te vergroten en gelijktijdig de organisatie-efficiency te versterken. Het doel van de inspanningen die de overheid zich zal moeten getroosten, overstijgt daarbij het instrument. Uiteindelijk zal interactie via het Web de democratie versterken en de afstand tussen burger en overheid minimaliseren. Concrete ervaringen zijn inmiddels uit Engeland bekend.

Syntegra
Syntegra, onderdeel van British Telecom, is actief in meer dan 50 landen. Syntegra realiseert wereldwijd met meer dan 5.000 medewerkers een jaaromzet van circa 1 miljard euro. Syntegra Benelux, waar meer dan 1.300 mensen werken, is een System Integrator met een grondige kennis van informatie- én communicatietechnologie, bedrijfsprocessen en organisatiekunde. Kernactiviteiten: Consultancy, Development, Deployment en Services.

Voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Syntegra CI Holland Public Relations Marlies Pulsford-Hoekx Saskia Buitink Tel. : 079 - 368 23 45 Tel. : 020 . 676 86 66 E-mail : (m.pulsford@syntegra.nl) E-mail : (sbuitink@gci.nl) www.syntegra.nl

25 okt 00 16:05