Omvangrijke stroomstoring in Zuidwest Drenthe

Datum nieuwsfeit: 25-10-2000

Omvangrijke stroomstoring in Zuidwest Drenthe
Door een omvangrijke stroomstoring heeft vannacht een groot aantal plaatsen in Drenthe zonder elektriciteit gezeten. Op dinsdagavond 24 oktober rond 23.00 uur kwam door een vermoedelijk defect aan een schakelinstallatie in het schakelstation Toldijk een deel van Zuidwest Drente zonder stroom te zitten. Het schakelstation vormt de verbinding tussen het hoog-spanningsnet en het middenspanningsnet van Essent Netwerk Noord en is gelegen nabij Fluitenberg in de gemeente Hoogeveen. De schakelinstallatie in dit station brandde volledig uit en moet in haar geheel worden vervangen. De materiële schade aan dit station bedraagt naar schatting ruim driekwart miljoen gulden (circa 340.000 Euro).

Als gevolg hiervan werden ruim 400 transformatorstations (trafohuisjes) uitgeschakeld. Inwoners en bedrijven in de plaatsen Fluitenberg, Pesse, Geesbrug, Nieuwlande, Ruinen, Slagharen, Ruinen en Hoogeveen (Noord) kortom, een groot deel van Zuidwest Drenthe kwamen zonder elektriciteit te zitten. Medewerkers van Essent Netwerk Noord zijn de hele nacht aan het werk geweest om nagenoeg alle klanten weer van stroom te voorzien. Om circa 01.30 uur was driekwart van de uitgevallen transformatorstations weer ingeschakeld. Om 06.30 uur waren alle 403 uitgevallen transformatorstations weer volledig in bedrijf.

De NAM-locatie tussen Zuidwolde en Hoogeveen, wordt rechtstreeks voorzien met twee voedingskabels vanuit schakelstation Toldijk. Als gevolg van het defecte station, moet de NAM-locatie het tot de avond nog zonder elektriciteit stellen. Over het verloop van dit herstel wordt direct overleg gevoerd tussen de NAM en Essent Netwerk. Het herstel van de stroomvoorziening naar de NAM-locatie hoopt Essent Netwerk tegen de avond gerealiseerd te hebben.

Enkele honderden klanten hebben via de centrale meldpost melding gemaakt van ongemak door de storing. De oorzaak van deze storing wordt door technisch deskundigen nog onderzocht.

Groningen, 25 oktober 2000

Noor voor de redactie:
Inlichtingen: M. van den Berg, Externe Communicatie Telefoon: 038-852 25 51

Essent Netwerk Noord NV
Postbus 1700 9701 BS Groningen Telefoon 038-851 85 30 Fax 038-851 85 31 E-mail: (netwerknoord@essent.nl) www.essent .nl