Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumptiegroei stabiel op hoog niveau

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
CBS

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB00-243
26 oktober 2000
9.30 uur Consumptiegroei stabiel op hoog niveau

De volumegroei van de binnenlandse individuele consumptie blijft hoog. In de periode juli-augustus is de consumptie met 3,3 procent gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit is vrijwel gelijk aan de stijging in het tweede kwartaal. Gemeten over de eerste acht maanden van dit jaar komt de toename van de consumptie uit op 3,8 procent, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Onder invloed van een verschil in koopdagen lopen de afzonderlijke groeicijfers over juli en augustus flink uiteen. Met 1,0 procent is de stijging van de bestedingen in juli relatief klein geweest. Het niveau van de consumptie in augustus ligt daarentegen 5,6 procent hoger dan een jaar eerder.

Groei bij duurzame goederen loopt terug Het groeitempo van de bestedingen aan duurzame goederen loopt terug. Bij deze consumptiecategorie is het volume in de eerste acht maanden van dit jaar 3,7 procent groter dan in dezelfde periode van 1999. Over geheel 1998 bedroeg de toename 8,8 procent en vorig jaar 7,4 procent. In de eerste acht maanden van 2000 blijven vooral de auto-aankopen achter bij het hoge niveau van vorig jaar.

Licht herstel bij voeding De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen laten een licht herstel zien. Het niveau van de bestedingen in de eerste acht maanden van 2000 ligt 1,3 procent hoger dan een jaar eerder. De afgelopen twee jaar is de stijging bij deze consumptiecategorie niet boven de één procent CBS-Persdienst uitgekomen.
Postbus 4000
2270 JM Voorburg
tel. (070) 337 58 16 Forse groei bij diensten
fax (070) 337 59 71
E-mail: De consumptiegroei bij de diensten versnelt. In 1998 bedroeg de groei (persdienst@cbs.nl) 4,0 procent en vorig jaar 3,5 procent. In de eerste acht maanden van 2000 is het volume van de totale bestedingen aan diensten 4,4 procent groter dan in hetzelfde tijdvak van 1999. Dit is toe te schrijven aan de Het CBS dubbele groeicijfers bij vervoers- en communicatiediensten en bij is een dienst van financiële en zakelijke diensten. het Ministerie van
Economische Zaken

CBS Persbericht PB00-243 pagina 1 van 3



Technische toelichting
De macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten van de Nationale rekeningen 1999 en de reguliere Kwartaalrekeningen. De uitkomsten voldoen daarmee aan de internationale richtlijnen voor het samenstellen van Nationale rekeningen (ESR'95). Het persbericht beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar) dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer opgenomen. De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in vier hoofdcategorieën.
Het in de tabel opgenomen begrip `nationale consumptie' bevat in tegenstelling tot de term `binnenlandse consumptie' wel de bestedingen van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland.
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de overeenkomstige periode van voorgaand jaar. De ontwikkelingen (volumemutaties) zijn voor prijsveranderingen gecorrigeerd. Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag. Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie