Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 26-10-2000 Politieberichten van 25/10 (13.00 uur) t/m 26/10 (07.00 uur)

Leeuwarden: diefstal fiets
Woensdag omstreeks 13.10 uur zag een 17-jarige inwoonster van Leeuwarden, terwijl zij bij een uitzendbureau aan de Schrans binnen was, dat haar fiets werd weggenomen. Het meisje is daarop direct naar buiten gegaan en achter de verdachte aangelopen. Daar de fiets op slot stond, kon de verdachte niet wegkomen. Samen met een voorbijganger werd de verdachte, een 23-jarige inwoner van Leeuwarden, aangehouden. De fiets werd aan het meisje teruggegeven. De verdachte is overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Driesum: inbraak bedrijf
In de nacht van dinsdag op woensdag werd ingebroken bij een bedrijf aan de Voorweg. Door verbreking van een raam kwam men het bedrijf binnen. De kluis werd opengebroken en uit de daarin staande geldkist werd het aanwezige geld (enkele duizenden guldens) weggenomen. Een 46-jarige inwoner van Driesum heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Makkum: mishandeling
Dinsdag omstreeks 21.45 uur werd in de sporthal in Makkum een scheidsrechter, een 59-jarige inwoner uit Leeuwarden, tijdens de zaalvoetbalwedstrijd Ny Engwier 4 Makkum 7, door een speler van Ny Engwier weggeduwd, waardoor de man kwam te vallen en zijn pols op twee plaatsen brak. De desbetreffende speler was kwaad geworden over een beslissing, die de scheidsrechter had genomen. De scheidsrechter heeft aangifte gedaan van mishandeling. De desbetreffende speler moet nog worden gehoord. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Sneek: inbraak auto
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Formerusstraat. De raamstijl van het rechter portier werd vernield en uit de auto werden een radiocassetterecorder en 10 cassettebandjes weggenomen. De eigenaar, een 40-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Dokkum: inbraak bedrijf
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een bedrijf aan de Hogedijken. Een bovenlicht werd opengebroken. Uit het kantoor werden een weegschaal, diverse vellen postzegels, een stereo-installatie, drie cd`s, telefoonkaarten en kleingeld weggenomen. Uit twee auto`s, die in de werkplaats stonden, werden twee GSM`s gestolen. Een 41-jarige inwoner uit Wouterswoude heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Warten: eenzijdig ongerval
Woensdag omstreeks 10.50 uur vond op de Waldwei net voor de Fonejachtbrug een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een vrachtwagencombinatie had staan wachten voor de geopende brug. Toen het verkeer weer begon te rijden, trok de bestuurder van de vrachtwagen, een 21-jarige bestuurder uit Brummen, ook langzaam op. Plotseling moest hij weer afremmen en kwam toen met de rechterwielen in de berm. Door de zachte ondergrond zakte de vrachtwagencombinatie steeds verder weg. Op eigen gelegenheid kon de bestuurder de combinatie, die geladen was met friet, niet weer op de weg krijgen. Tijdens de takelwerkzaamheden is de weg tot 14.45 uur afgesloten geweest en werd het verkeer omgeleid. Nadat de combinatie weer op de weg was gezet, kon deze zijn weg vervolgen

Noardburgum: aanrijding
Woensdag omstreeks 15.30 uur vond voor de kruising Woudweg Zwette een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een personenauto. Over de toedracht van de aanrijding spreken de beide bestuurders elkaar tegen. De bestuurder van de personenauto, een 40-jarige inwoner uit Almere, bracht zijn auto voor de kruising voor de verkeerslichten tot stilstand en werd van achteren aangereden door de bestuurder van de vrachtwagen, een 57-jarige inwoner uit Wagenberg. De bestuurder van de vrachtwagen verklaarde dat de bestuurder van de personenauto vlak voor hem invoegde en toen abrupt zijn auto tot stilstand bracht, terwijl de bestuurder van de personenauto verklaarde dat hij ruim voor de vrachtwagen invoegde en zijn auto rustig tot stilstand bracht. Beide bestuurders stapten uit en volgens de vrachtwagenbestuurder werd hij toen geslagen en geschopt door de autobestuurder, die dit weer ontkent. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: inbraak auto
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Appelstraat. Het rechter voorportierraam werd ingeslagen. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen, alsmede 12 cd`s. De eigenaar, een 19-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Ouwsterhaule: aanrijding met drank
Woensdag omstreeks 19.30 uur reed de bestuurster van een personenauto op de Haulstersingel J. Veldstraweg rechtdoor en ramde daarbij een schrikhek en de betonpalen van een hekwerk van een woning. De bestuurster, een 49-jarige inwoonster van Joure, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies zij 1145 ugl (2.65 promille). Zij kreeg een rijverbod voor 15 uur en haar rijbewijs werd ingevorderd. De auto werd zwaar beschadigd.

Appelscha: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 20.15 uur vond op de Vaart Zuidzijde een aanrijding plaats tussen een fiets en een personenauto. De fietster, een 14-jarige meisje uit Appelscha reed over de Soolstede. Bij de uitrit van de Soolstede naar de Vaart Zuidzijde name zij de bocht te ruim en verleende zij geen voorrang aan een personenauto die over de Vaart Zuidzijde reed en werd bestuurd door een 20-jarige inwoner uit Appelscha. De fietster botste tegen de auto en kwam hierdoor ten val. Zij is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Leeuwarden: onder invloed
Donderdag omstreeks 00.15 uur werd op de Voorstreek de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 49-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 255 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Heerenveen: onder invloed
Donderdag omstreeks 01.00 uur werd op de Stationsweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 47-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 260 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Grou: onder invloed
Donderdag omstreeks 01.10 uur werd op de Reinerswei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 56-jarige inwoner van Irnsum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 345ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Drachten: poging inbraak
Van woensdag op donderdag werd gepoogd in te breken bij de rugbyclub aan het Schuttersveld. Met een stuk beton werd de ruit van de toegangsdeur van de kantine vernield. Toen het alarm afging heeft men de poging gestaakt. Men is niet in het gebouw geweest. Een 45-jarige inwoner van Drachten heeft namens de rugbyclub aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272