IBM Software en Ordina strategische partners in e-business

Ordina Beheer NV

Utrecht, 25 oktober 2000

IBM Software en Ordina strategische partners in e-business

IBM Software Group en Ordina NV hebben vandaag een overeenkomst gesloten voor strategische samenwerking. Deze strategische samenwerkingsovereenkomst met Ordina is van IBM Software de eerste in zijn soort in Nederland. Klanten van Ordina en IBM zijn nu in staat de kwaliteit en innovatie van IBM Software te combineren met de hoogwaardige consultancy diensten van Ordina. Mede door de sterke vraag vanuit de markt is samenwerking tot stand gekomen. "Klanten vinden het plezierig dat marktleiders hun kennis en kunde bundelen", aldus Ronald Kasteel, bestuursvoorzitter van Ordina NV.

Ordina is sinds 1995 business partner van IBM en was een van de eerste business partners van IBM voor Java-ontwikkelomgevingen. De vandaag ondertekende overeenkomst intensiveert de samenwerking tussen beide bedrijven en heeft betrekking op samenwerking in zowel Nederland, België, Duitsland als Groot-Brittannië.

Onderdeel van de overeenkomst is dat Ordina nu direct contact heeft met IBM laboratoria en daarmee in staat is haar klanten sneller van de juiste technische oplossing te voorzien. Verder maakt ook een intensief trainingsprogramma onderdeel uit van de overeenkomst. "De kennis die reeds op hoog niveau bij Ordina aanwezig is, wordt nu voor een grotere groep professionals van Ordina versneld beschikbaar", aldus Bart Fehmers, directeur IBM Software. Naast technische kennisoverdracht zal ook commercieel worden samengewerkt. Klanten die zowel Ordina als IBM als leverancier hebben, zullen nu betere en meer op elkaar afgestemde voorstellen krijgen. Tenslotte zal IBM de door Ordina ontwikkelde frameworks wereldwijd aan haar klanten aanbieden.

Naast software van IBM omvat de overeenkomst ook software van Lotus en Tivoli. Centraal binnen de overeenkomst staat echter het WebSphere Software Platform voor e-business, het strategisch fundament voor e-business oplossingen van IBM. WebSphere combineert Java webapplicatieservers met een samenhangende reeks geavanceerde modules voor onder andere e-commerce, pervasive computing, groupware, webontwikkeling en -beheer. Het wordt door 70% van de grote ondernemingen gebruikt.

"Als belangrijke speler op de servicesmarkt in Nederland en daarbuiten, was Ordina al sinds lange tijd een zeer gewaardeerde business partner. Deze strategische samenwerking betekent dat wij klanten van IBM en van Ordina oplossingen kunnen bieden waarin de kracht van Ordina en IBM is gecombineerd", aldus directeur Bart Fehmers van IBM Software. "Met WebSphere biedt IBM een e-businessplatform dat echte end-to-end oplossingen mogelijk maakt, van webontwikkeling tot en met beveiliging. Ordina heeft diepgaande kennis van en oplossingen voor markten zoals overheid, handel en industrie, telecommunicatie en bank- en verzekeringswezen".

Bestuursvoorzitter Ronald Kasteel van Ordina: "Door de gedegen kennis van de markten en business-processen van onze klanten is Ordina als geen ander in staat om ICT-oplossingen aan te dragen die de klant een voorsprong geven. De strategische partnerovereenkomst met IBM Software geeft ons een kennispartner die het mogelijk maakt dat deze oplossingen op technologisch gebied voorop lopen."

Over IBM Software

IBM is 's werelds grootste IT-onderneming met 80 jaar ervaring op het gebied van bedrijfsinnovatie. Met een productaanbod bestaande uit applicaties, middleware en besturingssystemen voor de meest uiteenlopende computerplatforms, reikt IBM Software haar klanten alle middelen aan om in dit nieuwe tijdperk van elektronisch zakendoen mee voorop te lopen. Meer informatie: www.ibm.com/software.

Over Ordina

Ordina is een beursgenoteerde en toonaangevende dienstverlener in de markt voor Informatie en Communicatie Technologie (ICT). De organisatie, opgericht in 1973 telt circa 3.300 medewerkers. Ordina ondersteunt haar opdrachtgevers om met behulp van hoogwaardige ICT strategisch voordeel te behalen, door toepassing van gedegen vakkennis van ICT in combinatie met voortdurende innovatie en een heldere kijk op bedrijfskundige vraagstukken. Het dienstenpakket omvat onder meer management- en businessconsultancy, ICT-consultancy, ERP-consultancy en -beheer, applicatieontwikkeling en -beheer en het ontwikkelen van embedded software. Het aandeel Ordina NV is genoteerd aan de Amsterdamse Effectenbeurs en is opgenomen in de Amsterdam Midkap-index.

Woordvoerder: Ronald Florisson telefoon 030 -2 984 101
mobiel 06 - 2 505 4634