Drie delen uit normenserie EN 844 in het Nederlands

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000
Nederlands Normalisatie-instituut

Weer drie delen uit de normenserie EN 844 in het Nederlands

Algemene termen en afmetingen van rondhout en termen over het vochtgehalte

Delft - De delen 2, 4 en 5 van de Europese normenserie EN 844 Rondhout en gezaagd hout. Termen en definities zijn in het Nederlands vertaald en uitgegeven door het Nederlands Normalisatie-instituut in Delft. De titels van de vertaalde normen luiden: Algemene termen voor rondhout (deel 2), Termen betreffende het vochtgehalte(deel 4) en Termen betreffende de afmetingen van rondhout (deel 5). De delen 1, 3, 6 en 9 waren al eerder in vertaling verschenen.

In de normenserie wordt voor rondhout en gezaagd hout voor een aantal veelgebruikte begrippen het Nederlandse woord gegeven, naast de Engelse, de Franse en de Duitse termen. In de komende jaren zal de hele serie EN 844-normen worden vertaald (12 delen in totaal). Alle delen zijn al in het Engels verkrijgbaar.
In de loop van dit jaar worden naar verwachting de delen 7, 8, 10 en 11 in vertaling uitgebracht. Deze delen bevatten de termen voor de anatomische opbouw van hout, de onvolkomenheden in rondhout, en voor verkleuring en aantasting door schimmels en door insecten. Als deel 12, met aanvullende termen en een algemene index, in zijn definitieve vorm is gepubliceerd, zal dit deel ook worden vertaald.

Voor wie bedoeld?
De normen zijn van belang voor iedereen die te maken heeft hout, en daarbij ook wordt geconfronteerd met Engelse, Duitse en of Franse termen. Te denken valt met name aan handelaren, ontwerpers, fabrikanten en toeleveranciers.

Informatie en bestellingen
Voor meer informatie over de normenserie EN844 kan men terecht bij mevrouw ir. M.J. Venemans, normalisatie-adviseur bij NEN-Bouw, telefoon (015) 2 690 280,
fax (015) 2 690 253, e-mail: (Annemieke.Venemans@nen.nl). NEN-EN844-2 (8 pag.) kost NLG63,- (excl. 6% btw), NEN-EN844-4 (10 pag.) kost NLG94,50 (excl. 6btw), NEN-EN844-5 (6 pag.) kost NLG63,- (excl. 6% btw).
Bestellen kan bij NEN-Klantenservice, telefoon (015) 2 690 391, fax (015) 2 690 271, e-mail: (bestel@nen.nl) of via het bestelformulier

Overige delen
Alle delen van de EN 844-serie zijn in de Engelse versie te bestellen bij NEN. Voor meer informatie over de kosten van deze delen kan men eveneens terecht bij NEN-Klantenservice.

omhoog