Statenfracties D66 en SP tegen overhaaste verkoop REMU

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000

GEZAMELIJK PERSBERICHT

fracties D66 en SP in Provinciale Staten Utrecht

Utrecht, 25 oktober 2000.

Provinciale Statenfracties D66 en SP tegen overhaaste verkoop REMU

De fracties van D66 en SP in provinciale staten van Utrecht maken bezwaar tegen de grote haast die Gedeputeerde Staten aan de dag leggen bij de verkoop van het energiedistributiebedrijf REMU. De provincie is samen met de gemeente Utrecht de grootste aandeelhouder in het bedrijf.

GS hebben op 23 oktober de Staten laten weten dat ze op 31 oktober in een extra vergadering van de commissie Cultuur en Economie een voorstel over de verkoop willen bespreken. Daarna zou in de statenvergadering van 13 november de knoop definitief worden doorgehakt. Het voorstel is op dit moment nog niet in het bezit van de statenleden, die dus maar enkele dagen de tijd krijgen om zich te verdiepen in een besluit met zeer grote gevolgen voor de regio. D66 en SP wijzen erop dat dit in strijd is met het reglement van orde. Ook is er naar hun mening geen enkele reden om de staten nu onder druk te zetten, anders dan dat GS wellicht willen voorkomen dat statenleden een weloverwogen besluit kunnen nemen dat anders uitvalt dan hun voorstel. De gemeenteraad van Utrecht, de andere grote aandeelhouder, vergadert niet meer voor de tussentijdse verkiezingen van 8 november a.s. Het is zeer onwaarschijnlijk dat daarna de knoop wordt doorgehakt vóór de nieuwe raad geïnstalleerd is. Dat gebeurt pas begin januari.

De geconsolideerde opbrengst van REMU, met inbegrip van het onlangs geïntegreerde Gasbedrijf Centraal Nederland, wordt geschat op drie miljard gulden. Net als bij de verkoop van de UNA kijken de lokale en regionale bestuurders nu verlekkerd naar deze opbrengst. Daar staat tegenover dat de nieuwe eigenaar de winstgevendheid van het bedrijf zal willen verhogen tot minstens een procent of 12 van de investering. Dat zou neerkomen op bijna f 360 miljoen per jaar. De rentabiliteit van REMU schommelde de laatste jaren rond de 6%. Het lijkt dus aannemelijk dat de klanten -en dan met name de gebonden klanten- financieel het gelag van de transactie zullen gaan betalen.

Inlichtingen:

Ninke van Keulen (D66), tel. (06) 55774015.

Paulus Jansen (SP), tel.(06) 51844755.