Nieuwe fabriek voor glyoxal in Ludwigshafen gepland

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000
BASF

Nieuwe fabriek voor glyoxal in Ludwigshafen gepland

BASF AG gaat een nieuwe fabriek voor de productie van glyoxal en methylglyoxal bouwen op haar fabrieksterrein in Ludwigshafen. De nieuwe fabriek zal een capaciteit van 60.000 ton per jaar hebben en zal halverwege het jaar 2002 in bedrijf gaan.

De nieuwe glyoxal-fabriek vervangt de bestaande fabriek die een capaciteit heeft van 25.000 ton per jaar. De glyoxal-fabriek wordt wereldwijd de grootste in haar soort en zal volledig in de geïntegreerde structuur van het fabrieksterrein in Ludwigshafen, de 'Verbund-structuur', worden opgenomen.

BASF is al meer dan 40 jaar een toonaangevende producent van de chemische tussenproducten glyoxal en methylglyoxal. De onderneming kon tot nu toe in alle regio's ter wereld een belangrijk marktaandeel opbouwen en zal met deze investering de grootste producent ter wereld worden. Naast de productie in Ludwigshafen heeft BASF sinds 1989 ook een fabriek in Geismar, USA, met een capaciteit van 20.000 ton per jaar. Deze locatie levert glyoxal voor de markten in Noord- en Zuid-Amerika. Om de beschikbaarheid van het product te kunnen waarborgen, wordt de sterk groeiende Aziatische markt sinds 1999 door een regionaal BASF-verdeelcentrum in Singapore bediend.

BASF is een transnationale onderneming, die actief is in de segmenten Chemie, Gezondheid en Voeding, Olie en Gas, Kunststoffen en Vezels, Kleurstoffen en Veredelingsproducten. De ontwikkeling van geïntegreerde fabrieken, de zogenaamde 'Verbund' strategie, is één van de bijzondere sterktes van BASF, die de onderneming voordelen biedt ten opzichte van haar concurrenten. Met een omzet van 29,5 Miljard Euro en 105 000 medewerkers wereldwijd in 1999 is BASF één van de leidende ondernemingen in de chemische industrie in de wereld.

De 734 medewerkers (in 1999) van de bedrijven van BASF in Nederland houden zich bezig met de productie en verkoop van meer dan 8000 chemische grondstoffen en halffabrikaten. Deze vinden in honderdduizenden toepassingen hun weg naar de consument en de industrie.

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.