Nieuwe naam Andersen Consulting wordt Accenture

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000

ANDERSEN CONSULTING

Nieuwe naam Andersen Consulting per 01.01.01: Accenture

Andersen Consulting kondigt zijn nieuwe naam aan met ingang van
01.01.01:
Accenture

Londen/Amsterdam, 26 oktober 2000 - Andersen Consulting gaat het nieuwe jaar in onder de naam Accenture.

Op 31 december 2000, klokslag twaalf uur 's nachts, stopt het wereldwijd opererende consultancybedrijf voor organisatieadvies en technische ondersteuning te werken onder de naam Andersen Consulting.

'Wij zijn nu een totaal andere organisatie dan toen Andersen Consulting in 1989 werd opgericht, dus het is niet meer dan logisch om een nieuwe naam aan te nemen', aldus Joe Forehand, beherend vennoot & CEO van Andersen Consulting. 'Accenture geeft niet alleen uitdrukking aan hetgeen we als organisatie zijn geworden, maar ook aan wat we hopen te worden: een bedrijf dat de grenzen van de traditionele advisering overschrijdt en innovaties aanbrengt die de manier waarop de wereld werkt en leeft drastisch verandert.'

Accenture is een maakwoord dat de betekenis heeft een accent te zetten op en een benadrukking te geven aan de toekomst (accent en future), net zoals het concern zich erop richt om haar klanten te helpen hun toekomst te creëren. Accenture, een naam die werd aangedragen door Kim Petersen, een consultant die voor Andersen Consulting werkt in Noorwegen, is een jonge en dynamische uitdrukking van de nieuwe marktpositionering van het concern als bruggenbouwer tussen de traditionele en de nieuwe economie.

'Toen ik probeerde te komen met een nieuwe naam voor het bedrijf dacht ik aan dingen als gedurfde groei, operationele excellentie en een prima plek om te werken', zei Petersen. 'Accenture leek me dat allemaal te bevatten'.

De naamswijziging volgt na een onafhankelijke arbitrageprocedure waarin het geschil tussen Andersen Consulting enerzijds, en Andersen Worldwide en Arthur Andersen anderzijds, in het voordeel van Andersen Consulting werd beslecht. Op grond van die arbitrale uitspraak van augustus jl. is Andersen Consulting van alle verplichtingen jegens Andersen Worldwide en Arthur Andersen ontslagen, ook wat betreft het verrichten van betalingen in verband met de beëindiging van de betrekkingen. Het concern kreeg daarnaast tot 31 december 2000 de tijd om zich een nieuwe naam aan te meten.

Aan de keuze van de naam is een drie maanden durend proces van onderzoek en analyse voorafgegaan. Duizenden mogelijke nieuwe namen de revue zijn gepasseerd. Uiteindelijk werden 50 namen geselecteerd, die alle voldeden aan de criteria die qua marktpositionering en uitstraling aan het nieuwe concern worden gesteld. Deze namen werden wereldwijd getoetst om vast te stellen of ze mogelijk merkrechtelijke

bescherming genoten, misschien cultureel gevoelig lagen of tot uitspraakproblemen konden leiden.

Het project werd gecoördineerd door het mondiale marketingteam van Andersen Consulting, dat samenwerkrte met internationale merken- en identiteitsexperts van Landor Associates, het wereldwijde merkadvies en - ontwerpbureau, samen met juridische firma's in meer dan 49 landen die samen meer dan 3.000 patentonderzoeken verrichten binnen de enge deadlines van het project.

Bij het naamveranderings- en selectieproces hoorde ook een wereldwijde campagne getiteld 'Brandstorming' om het personeel van Andersen Consulting te stimuleren een nieuwe naam te verzinnen. Medewerkers uit 42 landen kwamen in totaal met 2677 naamsuggesties. Verschillende van deze suggesties kwamen op de uiteindelijke lijst van 30 terecht.

'Ondanks het krappe tijdsbestek hebben we alles gedaan om ervoor te zorgen dat iedereen bij het proces werd betrokken. Niet alleen heeft het personeel meegedaan, ook de vennoten hebben een belangrijke rol gespeeld bij de keuze van de nieuwe naam. Gelukkig bestond over de uitslag geen twijfel: Accenture was een zeer overtuigende winnaar', aldus Forehand.

'Als de werknemers na nieuwjaar op hun werk verschijnen, is het de bedoeling dat het hele kantoor, de bewegwijzering en het briefpapier compleet zijn aangepast aan de nieuwe huisstijl', verklaart James E. Murphy, Global Managing Director for Marketing & Communications van Andersen Consulting. 'Op 1 januari lanceren we een agressieve mondiale campagne die onze nieuwe marktpositionering zal versterken en onze nieuwe merknaam introduceert bij onze klanten, de mensen die we willen werven en het grote publiek.'

Andersen Consulting is een wereldwijd opererende consultancyconcern voor organisatieadvies en technische ondersteuning met een omzet van 8,9 miljard dollar. In 48 landen werken 65.000 medewerkers voor klanten in alle denkbare branches, waarvan ruim 700 in Nederland. De diensten die het netwerk van Andersen Consulting verleent, lopen uiteen van het verschaffen van risicokapitaal en het lanceren van bedrijven tot diensten op het gebied van advisering, technische ondersteuning en samenwerkings-verbanden. Het internetadres is www.ac.com.

Noot voor redacties