Schaars ondernemersonderwijs: succeskansen starters kleiner

VBO

Schaars ondernemersonderwijs: succeskansen starters kleiner

Woerden, 26 oktober 2000

Het aantal nieuwe inschrijvingen bij de diverse instellingen voor ondernemersonderwijs is dramatisch teruggelopen. Dat betekent dat veel startende ondernemers de noodzakelijke vaardigheden gaan missen om het ondernemerschap met succes te kunnen uitoefenen. Bij de twee grootste onderwijsinstellingen is sprake van een terugloop met 90 procent ten opzichte van 1999. Veel instellingen vrezen de opleidingen definitief te moeten beëindigen.
De terugloop in het aantal aanmeldingen wordt veroorzaakt door de aangekondigde afschaffing van de vestigingseisen voor de ondernemer. Na 1 januari 2001 hebben aspirant-ondernemers geen diploma meer nodig om een bedrijf te starten. Wanneer zij zich niet laten scholen in algemene ondernemersvaardigheden, zullen zij onvoorbereid de markt betreden, met alle gevolgen van dien.

Vergissing van Jorritsma
Nu al is duidelijk dat minister A. Jorritsma (Economische Zaken) de plank missloeg toen zij stelde dat ondernemers zelf wel het initiatief nemen om een ondernemersopleiding te gaan volgen. De cijfers van de opleidingsinstellingen bewijzen het ongelijk van de minister: de startende ondernemer is kennelijk niet overtuigd van de noodzaak om een ondernemersopleiding te volgen.
Ook de stelling van de minister dat Nederland beschikt over een landelijk gespreid opleidingsaanbod, is inmiddels achterhaald omdat een grootaantal particuliere opleiders inmiddels is gestopt met het geven van deze vorm van ondernemersonderwijs.

Nieuwe Opleiding Ondernemen
Zowel VNO-NCW als MKB-Nederland onderstreept het belang van een . praktijkgerichte - ondernemersopleiding. De CCHO-CMO te Woerden is op dit moment de enige particuliere opleidingsorganisatie die de Opleiding Ondernemen in 2 varianten aanbiedt. Opleiding Ondernemen a wordt aangeboden in een sterk verkorte vorm en is bijzonder praktijkgericht. Na het volgen van deze basisopleiding kunnen de cursisten de vervolgcursus .Maak uw eigen ondernemingsplan. volgen (Opleiding Ondernemen b). Ook die cursus is uniek in Nederland.
Het ministerie van Economische Zaken start binnenkort een centrale promotiecampagne voor het ondernemersonderwijs. CCHO-CMO hoopt in de samenwerking met o.a. de Kamers van Koophandel nog een extra stimulans te kunnen bieden aan aspirant-ondernemers opdat zij zich laten scholen voor het ondernemerschap.

Noot voor redacties