Toolex meldt omzetgroei in eerste negen maanden van 2000

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000

Toolex meldt omzetgroei van 9% voor de eerste negen maanden van 2000

Veldhoven, 26 oktober 2000 - Toolex International NV (AEX: TLXI, Nasdaq: TLXAF) meldt een omzet van EUR 156,4 miljoen voor de eerste negen maanden van 2000, hetgeen neerkomt op een groei van 9,4% ten opzichte van de EUR 143,0 miljoen over diezelfde periode in 1999.

De belangrijkste reden van deze groei is de DVD gerelateerde omzet. Met name de omzet van DVD replicatielijnen stijgt ver boven het niveau van vorig jaar uit met een toename van 61%. De AM-200 (speciaal ontworpen voor DVD) heeft een grote bijdrage geleverd aan de groei van de 19% van de Mastering Business Unit.

De omzet van de Recordable divisie viel daarentegen 43% lager uit in vergelijking met de eerste negen maanden van 1999. Dit is de enige divisie waarvan de prestaties minder zijn dan die van het jaar daarvoor. De wat magere prestaties op de recordable-markt duren nog voort, maar de verkoop trekt enigszins aan ten opzichte van het tweede en derde kwartaal van dit jaar. In oktober zijn reeds enkele systemen uitgeleverd.

Verder kan Toolex een groei van 43% melden in de omzet van haar Services divisie. Service sales is nu 20% van de totale omzet.

De orderportefeuille per 30 september 2000 bedroeg 211 miljoen euro, waarvan 42 miljoen euro "on hold" staat. De order intake in de eerste negen maanden van 2000 is 175 miljoen euro.

Leon Giesen: "Ondanks de stagnerende verkoop in de recordable-markt verwachten wij onze doelstelling, een omzetgroei van minstens 15% voor dit jaar, te halen. Hieruit blijkt dan ook de enorme waarde van onze productportfolio."

Vooruitzichten
De verkoop van Pre-recorded staat voor het van oudsher sterke vierde kwartaal en met name de Mastering divisie heeft een goed gevulde orderportefeuille. Op het moment zijn er projecten in ontwikkeling voor de overgang van CD-R en DVD-R naar DVD-RW. Dit brengt met zich mee dat de kosten voor Research & Development zullen stijgen met een extra investering van EUR 6 miljoen, waardoor de totale kosten voor het gehele jaar 2000 zullen uitkomen op EUR 20 miljoen. Het nettoresultaat zal derhalve een geringe stijging laten zien ten opzichte van 1999. Vanaf 2001 zullen de kosten voor Research & Development weer terug worden gebracht tot het normale niveau (gemiddeld 6% van de omzet). Indien echter de buitengewone inkomsten met betrekking tot desinvesteringen van niet-kernactiviteiten worden meegerekend, zal naar verwachting het netto-resultaat van Toolex ten opzichte van 1999 fors stijgen.

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen en informatie met betrekking tot de toekomstige activiteiten van Toolex International die "toekomstgericht" zijn en die gebaseerd zijn op de huidige verwachtingen van het management van Toolex en op aannames van en informatie die momenteel bekend is aan Toolex. Indien gebruikt in dit document dan zijn de woorden "vooruitlopend op...", "van mening zijn dat...", "geschat wordt dat..." en "naar verwachting..." en vergelijkbare uitdrukkingen, voor zover deze betrekking hebben op Toolex International, of het management van het bedrijf, gebruikt om aan te geven dat het hier gaat om verklaringen die "toekomstgericht zijn". Dergelijke verklaringen zijn een weergave van de huidige verwachtingen van Toolex met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onder voorbehoud van een aantal risico's, onzekerheden en aannames. Vele factoren kunnen ertoe leiden dat de feitelijke resultaten en prestaties die expliciet of impliciet tot uitdrukking worden gebracht in dergelijke "toekomstgerichte" verklaringen, zoals, maar niet beperkt tot, veranderingen in de algemene economische en zakelijke omstandigheden, de introductie van concurrerende producten door andere bedrijven, het uitblijven van acceptatie van nieuwe producten door de beoogde doelgroepen van Toolex' International, wijzigingen in de business-strategie en verschillende andere factoren, zowel expliciet als niet genoemd in dit persbericht, wezenlijk verschillen van de in dit persbericht beschreven prestaties en resultaten. In het geval dat een of meerdere risico's of onzekerheden daadwerkelijk optreden, of indien de onderliggende aannames niet correct blijken te zijn, kunnen de feitelijke resultaten van het bedrijf aanzienlijk afwijken van de resultaten die in dit persbericht worden aangeduid met de woorden "vooruitlopend op...", "van mening zijn dat...", "geschat wordt dat..." en "naar verwachting...".

/ / / / / / / / /

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Toolex International, tel.: +31 40 25 81 503 Leon Giesen