Vrijwillige verzekering AOW en Anw beperkt tot vijf jaar

Datum nieuwsfeit: 26-10-2000
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Datum : 27/10/2000
Vrijwillige verzekering voor AOW en Anw wordt beperkt tot vijf jaar

Persbericht Ministerie SZW 26-10-2000
Nr. 2000/187
De vrijwillige verzekering voor de AOW en de Algemene Nabestaandenwet (Anw) voor mensen die in het buitenland wonen, wordt beperkt tot een periode van ten hoogste vijf jaar. Uitkeringsgerechtigden van 50 jaar en ouder kunnen de vrijwillige AOW-verzekering voortzetten tot aan het bereiken van de 65-jarige leeftijd en de vrijwillige Anw tot aan hun overlijden.
Dit blijkt uit een wetsvoorstel van staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat is ingediend bij de Tweede Kamer.

Tot nu toe konden mensen die niet langer verplicht verzekerd waren voor de AOW en Anw omdat zij in het buitenland gingen wonen, hun verzekering onbeperkt op vrijwillige basis voortzetten. Deze mogelijkheid strookt echter niet met het oorspronkelijke uitgangspunt van de wet om uitsluitend gaten in de verzekeringsopbouw van AOW en Anw te voorkomen voor mensen die korte tijd in het buitenland wonen.
Vrijwillige verzekering voor de AOW en de Anw is in de toekomst mogelijk gedurende een onafgebroken periode van ten hoogste vijf jaar. Daarna moet sprake zijn van ten minste één jaar onafgebroken verplichte verzekering, alvorens weer een nieuwe vrijwillige verzekeringstermijn van vijf jaar kan aanbreken. Verplichte verzekering ontstaat wanneer iemand zich in Nederland vestigt. Voor degenen die in het algemeen belang in het buitenland werkzaam zijn en voor hun meereizende gezinsleden blijft een onbeperkte vrijwillige verzekeringsduur gelden. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld ontwikkelingswerkers en missionarissen.
Op grond van de nieuwe wet kan straks worden gekozen tussen uitsluitend een vrijwillige AOW- of Anw-verzekering dan wel voor een combinatie van beide verzekeringen.Nu is het alleen mogelijk zo.n gecombineerde AOW/Anw-verzekering af te sluiten. Mensen die al vrijwillig verzekerd zijn als de nieuwe wet in werking treedt, kunnen deze verzekering voor onbepaalde tijd voortzetten. Als zij zich weer in Nederland vestigen en daardoor verplicht verzekerd worden, vervalt deze overgangsregeling voor hen. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2001 in werking treedt.