Nederland Europees koploper in e-commerce transacties

'INDEX VAN DE INTERNETECONOMIE' VAN CISCO SYTEMS EN GARTNER SCHAT WAARDE

EUROPESE INTERNETECONOMIE OP NLG 3,19 BILJOEN BINNEN VIER JAAR

Nederland Europees koploper in e-commerce transacties

Londen/Amsterdam, 26 oktober 2000 - De waarde van de Europese interneteconomie overschrijdt de komende vier jaar de 3 biljoen guldengrens. Dit is de belangrijkste conclusie uit de eerste 'Index van de interneteconomie' van Cisco Systems, die is ontwikkeld en uitgevoerd door onderzoeksbureau Gartner. Ten opzichte van de huidige waarde van NLG 141 miljard betekent dit een jaarlijkse groei van 87 procent. Nederland neemt de eerste plaats in wat betreft het verwachte percentage e-commerce transacties in 2004 (gemeten naar het bruto nationaal product van 1999). Met negen procent van het BNP blijft ons land andere Europese landen als Zweden, Duitsland en Groot-Brittannië voor. Gartners verklaring hiervoor is de historische rol van Nederland als het distributieland van Europa. Veel multinationals hebben om die reden Nederland gekozen als locatie van hun e-commerce activiteiten.

Volgens Gartner ligt de huidige waarde van de Europese interneteconomie op NLG 141 miljard en maakt daarmee bijna 15 procent van het BNP in West-Europa uit. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de waarde van de nationale interneteconomie in Duitsland met NLG 69,2 miljard op dit moment de hoogste in Europa is. Volgens Gartner behouden onze oosterburen ook over vier jaar deze positie met een verwachte waarde van NLG 915,6 miljard. Van de vier landen met de grootste interneteconomie zal die van Frankrijk de komende jaren het hardste groeien: met 99 procent. Italië en Groot-Brittannië volgen met respectievelijk 95 en 82 procent.

"We zien in Europa een duidelijke opkomst van de interneteconomie", licht Edzard Overbeek, algemeen directeur van Cisco Systems Nederland, toe: "In alle Europese landen nemen traditionele bedrijven het bedrijfsmodel van internetbedrijven over. Wij voorzien een belangrijke rol voor 'clicks and mortar'-bedrijven." Volgens 75 procent van de ondervraagden is internet bepalend voor de manier waarop we nu en in de toekomst werken. Zelfs de industrie, een sector waarin over het algemeen terughoudend naar internet gekeken wordt, onderschrijft deze stelling.

Gartner definieert zes sleutelfactoren voor een gezonde basis voor de interneteconomie van een land:

- Bewustzijn en onderwijs - een hoge en stabiele mate van interesse in internet en daarnaast computerkennis onder de hele bevolking;
- Markteconomie - eerlijke concurrentie, beperkte overheidsinmenging en vrije uitwisseling van producten en diensten tussen landen;
- Wettelijke voorschriften - een wettelijk raamwerk dat in de vrije toegang tot internet voorziet, met wetten gericht op online commercie;
- Telecom infrastuctuur - een gedereguleerde telecommunicatie-industrie, waarin ruimte is voor concurrentie;

- Penetratiegraad van toegangsapparaten - laagdrempelige en goedkope apparaten als tv en telefoon voor internettoegang;
- Betaalmethoden - de toekomst moet een elektronische portemonnee brengen, die betrouwbaar is.

Dit eerste onderzoek met de titel 'From Revolution to Evolution' biedt een overzicht van de huidige stand van zaken in Europa en het Midden-Oosten met betrekking tot ontwikkelingen in de interneteconomie. Jaarlijks zullen Cisco en Gartner vervolg geven aan de internetindex om zo ook over een langere periode ontwikkelingen in kaart te kunnen brengen.

Over Gartner
Gartner is voor meer dan 10.000 organisaties toonaangevend partner voor gedachtevorming en advies ter bevordering van het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast helpt Gartner technologiebedrijven met het signaleren en vergroten van hun kansen op de markt. Gartner bereikt professionals in de IT wereldwijd via de onderzoeks- en adviesafdeling Gartner Research, via de consultancy-tak Gartner Service, via symposia en andere bijeenkomsten van Gartner Events en via www.gartner.com. Gartner is opgericht in 1979 en gevestigd in Stanford, Connecticut, VS. Gartner is wereldwijd op 80 locaties vertegenwoordigd met 4.000 mensen.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 34.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2000 een totale omzet van 18,93 miljard dollar. Nieuws en informatie zijn beschikbaar op www.cisco.com of www.cisco.nl.

Noten voor de redactie:
Het white paper behorende bij 'Index van de interneteconomie' is te downloaden op www.cisco.com/go/gartner.
Het rapport van Gartner noemt bedragen in USD - de genoemde bedragen in guldens zijn op basis van de wisselkoers van NLG 2,6617 van vandaag.

Perscontact:
Karin van Geelen