Publieksdag NWO in teken van 'Hersenonderzoek en Zorg'

Bron: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

PERSBERICHT

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Afd. Voorlichting & Communicatie
2509 AC DEN HAAG

Hersenstichting Nederland
Hersenwerk 2002
Secretariaat::
Korte Houtstraat 10
2511 CD DEN HAAG

Uitnodiging aan de media
16 oktober 2000

Publieksdag in teken van 'Hersenonderzoek en Zorg'

Hersenonderzoek en Zorg is het thema van de achtste Publieksdag Hersenwerk 2002 die op 27 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht wordt georganiseerd. De Publieksdag is een ontmoetingsplaats voor onderzoekers, patiënten en andere geïnteresseerden. De voor het publiek inmiddels uitverkochte happening komt tot stand in een samenwerking van 46 Nederlandse organisaties op hersengebied, Hersenwerk 2002, dat een initiatief is van de Hersenstichting Nederland en NWO-Medische Wetenschappen.
Mediavertegenwoordigers zijn van harte welkom.

Onze hersenen worden wel eens vergeleken met het universum: oneindig groot en heel veel ervan is onbekend. Op de Publieksdag vertellen Nederlandse toponderzoekers over wat er totnogtoe aan het licht is gekomen over de hersenen, hoe gezonde hersenen functioneren, maar ook wat er gebeurt als het misgaat. Op de dag wordt ook de tweede Hersenstichting-Trofee voor de Wetenschap uitgereikt aan een veelbelovend jonge onderzoeker. Prof. dr. Heleen Evenhuis, dit jaar benoemd tot hoogleraar in de geneeskunde voor verstandelijk gehandicapten, zal op de dag ingaan op het wetenschappelijk onderzoek naar 'meervoudig complex' gehandicapte kinderen. Eenvoudige hulpmiddelen, zoals een bril of een speciale lepel, kunnen de kwaliteit van het leven van die kinderen verbeteren. Sinds kort bestaat er via hersenscans wetenschappelijk bewijs dat psychotherapie ('praten') net zo succesvol kan zijn als medicijnen. Prof. dr. Richard van Dyck (Vrije Universiteit) vertelt over de nieuwste bevindingen van scantechnieken die van groot belang zijn bij het onderzoek naar psychiatrische aandoeningen als angststoornissen en depressie. 'Genetisch onderzoek levert steeds meer resultaten, maar soms zijn de verwachtingen te hoog gespannen.' Dat zal prof. dr. Han Brunner, klinisch-geneticus aan het UMC St. Radboud in Nijmegen het duizendkoppige gehoor tijdens de Publieksdag voorhouden. Ook na ontdekkingen van genen die een stoornis veroorzaken, is nog niet meteen een medicijn of therapie voorhanden. Brunner zal spreken over het genetisch onderzoek naar onder andere het Walker-Warburg-syndroom.
Doel van de Publieksdag is om tijdens het Nederlands Hersendecennium (1992-2002) het wetenschappelijk onderzoek te bevorderen en de zorg en voorlichting op het terrein van hersenaandoeningen te verbeteren.

Mediavertenwoordigers wordt verzocht hun komst te melden bij NWO-Medische Wetenschappen (Petra Zeeuwe), tel. 070 3440765, fax 070 3440749, e-mail (zeeuwe@nwo.nl). Nadere informatie bij Hersenstichting Nederland (René Prop of Eugène van Haaren), tel. 070 3024757 of 070 3024748, fax 070 3609946, e-mail (info@hersenstichting.nl). Programma zie ommezijde.

Programma Publieksdag Hersenonderzoek en Zorg
Jaarbeurs Utrecht, 27 oktober 2000

Dagvoorzitter: prof. dr. M.F. Kramer, Nationaal Comité Hersenwerk 2002

Ontvangst vanaf 9.00 uur