KPN geeft invulling aan kostenreductie

Datum nieuwsfeit: 27-10-2000
Bron: KPN NV
KPN NV

vrijdag 27 oktober 2000, 19.55

Kostenreductie KPN

De Raad van Bestuur van KPN heeft vandaag een nadere invulling gegeven aan eerder aangekondigde kostenreducties die vanaf 2003 tot een jaarlijkse besparing van ruim 700 miljoen Euro moeten leiden.

Het zwaartepunt van het programma ligt in de volgende sectoren:

* de introductie van een nieuwe netwerkarchitectuur
* de rationalisatie van IT, productie en leveringsprocessen
* meer klantgerichte en goedkopere distributiekanalen
* stroomlijning van het hoofdkantoor en ondersteunende diensten
In 2001 en 2002 zullen er in het kader van de kostenreductie ca. 8000 taken vervallen. Deze reductie zal worden bewerkstelligd door minimaal 2000 externe taken te laten verdwijnen en door sterk te managen op het verloop van eigen medewerkers. De enkele duizenden eigen medewerkers die betrokken zijn bij deze takenreductie zullen zoveel mogelijk herplaatst worden middels om- her- en bij scholing. Hoe een en ander bij de respectievelijke onderdelen zal uitvallen is mede afhankelijk van de effecten van de omzetgroei, verloop en de herplaatsbaarheid van medewerkers. Gedwongen ontslagen worden echter niet uitgesloten.

Op medewerkers van wie de functie de komende twee jaar overcompleet wordt verklaard is de Sociale Begeleidingsregeling van KPN van toepassing. De komende periode zullen de voorgenomen plannen in overleg met de medezeggenschap verder per onderdeel worden uitgewerkt. Al naar gelang de voortgang van dit overleg kan niet worden uitgesloten dat in samenhang met dit programma in 2000 een voorziening geboekt zal worden.

Hoofdkantoor

De Raad van Bestuur van KPN zal zich voortaan laten bijstaan door een klein hoogwaardig corporate center. De overige ondersteunende functies worden zoveel mogelijk georganiseerd binnen de bedrijfsonderdelen.

Vaste Net
Het huidige netwerk dat is ingericht voor de vaste telefonie diensten, zal worden omgevormd naar een geavanceerd netwerk geschikt voor internet, data en telefoniediensten. Het dit jaar in gebruik genomen glasvezelnet is een eerste stap in die richting. Om beter in te kunnen spelen op de groeiende vraag naar breedbanddiensten wordt een apart onderdeel Breedbanddiensten opgezet.

Distributie
De huidige verkoopeenheden die zich richten op specifieke klantgroepen worden omgevormd naar distributiekanalen die worden ingezet gericht op meerdere marktsegmenten. Met als doel om enerzijds de verkoopkosten omlaag te brengen en anderzijds de klant een betere service te bieden. Per 1 januari 2001worden de volgende distributiekanalen geïntroduceerd: Persoonlijke Verkoop, Retail (Primafoon en Business Center), KPN callcenters, KPN.com en verkoop via gebruikmaking van dealers en wederverkopers.

IT/processen en besturing

Juist als modern ICT bedrijf maakt KPN in hoge mate gebruik van IT voor de eigen bedrijfsvoering. De opkomst van moderne op internet gebaseerde technologie biedt hier nieuwe efficiënte mogelijkheden. Deze technologie maakt het nu mogelijk de bestaande IT huishouding fundamenteel te vereenvoudigen en te moderniseren. Behalve het bereiken van sterk vergrote efficiency in de bedrijfsvoering, krijgt de klant hierdoor meer zelfbedieningsmogelijkheden.

Vanwege de voorgenomen emissie wordt uitdrukkelijk vermeld dat het vorenstaande geen aanbod is tot de koop van aandelen. Aandelen in KPN worden door KPN in de Verenigde Staten uitsluitend verkocht op basis van een prospectus.

Noot voor redacties