Reactie Stichting Vluchteling op benoeming Lubbers bij UNHCR

Datum nieuwsfeit: 27-10-2000

Ruud Lubbers nieuwe Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen

Op 24 oktober kwam het verrassende bericht uit New York, dat niet Jan Pronk maar oud premier Ruud Lubbers door de secretaris-generaal van de VN wordt voorgedragen voor de functie van Hoge Commissaris van de VN voor de Vluchtelingen (UNHCR). In kringen van
vluchtelingenorganisaties was gehoopt op de benoeming van Pronk vanwege zijn ervaring en betrokkenheid bij internationale vluchtelingenvraagstukken tijdens de lange periode dat hij minister voor Ontwikkelingssamenwerking. De Hoge Commissaris vervult een belangrijke internationale rol als pleitbezorger voor de bescherming van vluchtelingen en moet daarbij niet schromen om staten ter verantwoording te roepen als de rechten van vluchtelingen geschonden worden. Het moge dan eervol zijn dat na van Heuven Goedhart in de jaren vijftig van de vorige eeuw nu opnieuw een Nederlander deze belangrijke functie gaat bekleden, maar de taak die de heer Lubbers op zich gaat nemen zal bijzonder zwaar zijn. Hij moet een organisatie gaan leiden, die door gebrek aan financiele steun van donorlanden regelmatig haar taak niet goed kan uitvoeren en, als het gaat om de bescherming van vluchtelingen, vaak niet door staten gerespecteerd wordt. Stichting Vluchteling werkt in vele landen nauw samen met UNHCR en steunt jaarlijks enkele van hun hulpprojecten. UNHCR heeft in Nederland een waarnemerszetel in de Raad van Toezicht van Stichting Vluchteling.

Stichting Vluchteling
Stadhouderslaan 28 | 2517 HZ Den Haag Telefoon: 070-346 89 46 | email: (info@vluchteling.org)

website: Tellus