Vrouwelijk ondernemerschap in de makelaardij

Datum nieuwsfeit: 27-10-2000

NVM

Vrouwelijk ondernemerschap in de makelaardij

Onroerend goedmakelaardij in Nederland is, in tegenstelling tot in de Angelsaksische wereld, vooral een mannenwereld. Daar komt verandering in. Het aantal vrouwen groeit snel in het ledenbestand van de Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen NVM. In 1993 waren slechts 220 vrouwen lid van de NVM, in 2000 zijn er dat 435, ofwel 15 procent van het ledenbestand. Het aantal vrouwelijke makelaar/ondernemers groeit navenant. Dat zijn er nu ruim 150.

In opdracht van de NVM heeft het Economisch en Sociaal Instituut van de Vrije Universiteit Amsterdam (ESI-VU) in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) een onderzoek verricht naar verschillen in de achtergrond en de invulling van het ondernemerschap tussen vrouwen en mannen in de onroerend goedmakelaardij. De resultaten worden nader toegelicht op vrijdag 27 oktober tijdens een workshop op de Nationale Vastgoed Manifestatie in Den Haag. Het onderzoek werd gepresenteerd door drs. Peter Risseeuw (ESI-VU), drs. Ingrid Verheul (EUR) en Gaby Bartelse (EUR). De invloed van het vrouwelijk element in de makelaardij is volgens hun onderzoek onderbelicht. Juist het feit dat de sector altijd door mannen gedomineerd is, heeft gemaakt dat vrouwelijke makelaars en ondernemers hun .vrouw-zijn. enigszins weggestopt hebben. Het besef groeit dat het zowel voor de vrouwen als voor de mannen in de NVM waardevol kan zijn om aandacht te besteden aan de specifiek vrouwelijke factor in de makelaardij.

Als frappante onderzoeksresultaten komen onder andere naar voren:
* makelaardij is voor velen meer een vak waar men min of meer bij toeval is ingerold, dan een vak waar men bewust voor gekozen heeft;

* het ondernemerschap is voor veel mannelijke makelaars/ondernemers opportunity-driven: ze zijn ondernemer geworden via een kroonprins-scenario: uitverkoren door een werkgever, en door deze klaargestoomd voor het ondernemerschap;

* voor veel vrouwelijke ondernemers is het ondernemerschap necessity-driven: ze zijn voor zichzelf begonnen na een werkgerelateerd conflict met een vorige werkgever;
* vrouwen zien veel meer dan mannen een samenhang tussen hun persoonlijk leven en hun zakelijk bestaan. Dat mondt uit in een meer persoonsgebonden bedrijfsvoering en meer aandacht voor een verzorgde uitstraling van het kantoor;

* vrouwelijke ondernemers hechten meer dan hun mannelijke collega.s belang aan continuïteit en het vermijden van risico.s. Mannelijke makelaars/ondernemers zijn meer geneigd om hun ambities in termen van groei te benoemen;

* de verschillen in achtergrond en ambitie leiden niet tot wezenlijk andere financiële resultaten.

Top vijf van dingen die mannelijke makelaars/ondernemers van hun vrouwelijke collega.s kunnen leren:

1. hun kantoor een sterke persoonlijke uitstraling geven;
2. door de klant de ruimte te geven een relatie met hem/haar op te bouwen;

3. loyaliteit en draagvlak kweken bij bet personeel;
4. aandacht geven aan details;

5. de praktische aspecten van woningen doorzien.
Top vijf van dingen die vrouwelijke makelaars/ondernemers van hun mannelijke collega.s kunnen leren:

1. afstand nemen van hun kantoor;

2. een gemengd zakelijke/losse manier van leiding geven;
3. de big picture in de gaten houden;

4. ambities slagvaardig nastreven;

5. de bouwkundige aspecten van woningen doorzien.
Op de workshop .Vrouwelijk ondernemerschap in de makelaardij. tijdens de Nationale Vastgoedmanifestatie zullen de onderzoekers verder op hun bevindingen ingaan. De workshop vindt plaats op vrijdag 27 oktober om 16.00 uur in de Escherzaal van het Nederlands Congres Centrum in Den Haag.

Noot voor redacties