Winkler-medaille NVN naar Prof. Van der Knaap en Prof. Wokke

Datum nieuwsfeit: 27-10-2000

Winkler-medaille NVN naar Prof. dr. Van der Knaap en Prof. dr. Wokke

De Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN) heeft tijdens haar ledenvergadering op 26 oktober de Winkler-medaille 2000 uitgereikt aan Prof. dr. M.S. van der Knaap en Prof. dr. J.H.J. Wokke. Zij kregen deze prijs toegekend voor de beste wetenschappelijke prestaties op neurologisch gebied over de laatste vijf jaar. Beide prijswinnaars munten uit in hun vermogen research tot klinische relevantie te verheffen. Prof. dr. Marjo van der Knaap, kinderneuroloog aan het VU Ziekenhuis te Amsterdam, kreeg de prijs vanwege haar vooraanstaande publicaties over de zogenaamde leucencefalopathieën. Deze degeneratieve hersenziekten heeft zij bestudeerd met MRI (magnetische resonantie). Vervolgens zijn de klinische en genetische aspecten systematisch onderzocht. Prof. dr. John Wokke, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht, kreeg de prijs voor zijn inspirerende werk op een breed gebied van stoornissen van zenuwen en spieren. Hij is erin geslaagd een multidisciplinaire onderzoeksgroep op te bouwen die internationaal aanzien geniet, zowel vanwege prestaties op experimenteel als klinisch terrein.

Commissie PR & Voorlichting
Nederlandse Vereniging voor Neurologie
Postbus 20050
3502 LB UTRECHT
Tel. (030) 282.33.43
E-mail: (nvneurol@knmg.nl)

PS: voor eventuele vragen kunt u vandaag contact opnemen met telefoonnummer (0577) 46.15.46. Vanaf maandag 30 oktober a.s. is het secretariaat weer bereikbaar onder bovenstaand telefoonnummer in Utrecht.